24.04.2024
23.10.2017 aktualizacja 23.10.2017

Walenie tworzą skomplikowane struktury społeczne

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wieloryby i delfiny pod wieloma względami przypominają ludzi – żyją w zorganizowanych grupach społecznych, nawiązują bliskie relacje interpersonalne, rozmawiają ze sobą, a nawet posługują się kilkoma regionalnymi dialektami – czytamy na łamach „Nature Ecology & Evolution”.

Zdaniem badaczy z kilku międzynarodowych instytucji naukowych, m.in. Uniwersytetu w Manchesterze (W. Brytania), Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej (Kanada), czy Uniwersytetu Stanforda (USA), zdolność do tworzenia kultury i rozbudowanych struktur społecznych jest u waleni związana z wielkością i encefalizacją (rozwojem wyższych ośrodków nerwowych) mózgu.

Specjaliści rejestrowali zachowania społeczne wśród 90 gatunków delfinów, wielorybów i morświnów. Zaobserwowali wiele podobieństw pomiędzy funkcjonowaniem tych zwierząt a aktywnością charakterystyczną dla ssaków z rzędu naczelnych, w tym ludzi.

Stwierdzili na przykład, że walenie są zdolne do zawiązywania sojuszy międzyosobniczych, przekazywania innym wiedzy na temat technik polowania i posługiwania się narzędziami, kooperacji podczas zdobywania pożywienia, komunikowania się ze sobą za pomocą skomplikowanych wokalizacji obejmujących różne dialekty, używania imion, współpracy z przedstawicielami innych gatunków, dzielenia się opieką nad młodymi i zabawy w grupie.

„Zdolność do tworzenia i kultywowania związków społecznych pozwoliła ludziom na skolonizowanie prawie każdego ekosystemu i środowiska na naszej planecie. Wieloryby i delfiny, które również posiadają wyjątkowo duże i anatomicznie zróżnicowane mózgi, zbudowały podobną kulturę w wodzie” – mówi dr Susanne Shultz, współautorka badania.

„Walenie przejawiają wiele złożonych zachowań społecznych, przypominających te obserwowane u ludzi i innych naczelnych. Zwierzęta te posiadają jednak inną od naszej strukturę mózgu, przez co niektórzy badacze kwestionują ich umiejętności poznawcze i społeczne. Uważam, że nasze badanie pokazuje, iż nie w tym rzecz. Rodzi natomiast pytanie: jak różne wzorce struktury mózgu u różnych gatunków mogły dać początek podobnym zachowaniom społecznym i poznawczym” – zastanawia się inny badacz dr Kieran Fox.

O szczegółach przedsięwzięcia można przeczytać na stronie: https://www.nature.com/articles/s41559-017-0336-y