25.04.2024
27.10.2017 aktualizacja 06.11.2017

Odchody dinozaurów użyźniły planetę

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Odchody dinozaurów odegrały ważną rolę w użyźnianiu gleby w skali całej planety – dowodzi naukowiec z Northern Arizona University (USA).

Dinozaury produkowały pokaźną ilość odchodów, które przyczyniały się do użyźniania gleby. Jednak ważne jest przy tym, że wędrowały na dużych dystansach, przez co zwiększały swój wpływ na środowisko.

„Teoria sugeruje, że duże zwierzęta były niezwykle istotne w rozprzestrzenianiu nawozu na całej planecie” - tłumaczy Christopher Doughty z Northern Arizona University, który zajmuje się rolą dużych zwierząt w ekosystemach.

Jego zdaniem, badając znaczenie dinozaurów w tym procesie, można porównać żyzność gleby w okresie kredowym, kiedy żyły zauropody, największe roślinożerne dinozaury, z karbonem, okresem, w którym nie było jeszcze czworonożnych roślinożerców.

Doughty analizował próbki węgla z obu tych okresów, zbierając je w kopalniach na terenie Stanów Zjednoczonych. Z jego badań wynika, że w okresie dinozaurów, substancje odżywcze, takie jak fosfor, spotkać można było częściej i w większej ilości. Nie było przy tym różnicy w przypadku pierwiastków, których rośliny nie potrzebowały, takich jak glin.

Zdaniem badacza świadczy to o tym, że kluczową rolę odegrały tu dinozaury.(PAP)