Nauka dla Społeczeństwa

28.03.2024
PL EN
26.10.2017 aktualizacja 06.11.2017

Ponad 400 stron uwag wpłynęło już do Ustawy 2.0

Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin (2L), rektor Politechniki Krakowskiej prof. Jan Kazior (L), dr Beata Baran (2P) z Krajowej Reprezentacji Doktorantów oraz reprezentujący środowisko studentów Przemysław Ogórek (P) podczas debaty "Konstytucja dla nauki - Ustawa 2.0. Szanse i wyzwania reformy" w Klubie pod Jaszczurami w Krakowie. Fot. PAP/Jacek Bednarczyk 25.10.2017 Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin (2L), rektor Politechniki Krakowskiej prof. Jan Kazior (L), dr Beata Baran (2P) z Krajowej Reprezentacji Doktorantów oraz reprezentujący środowisko studentów Przemysław Ogórek (P) podczas debaty "Konstytucja dla nauki - Ustawa 2.0. Szanse i wyzwania reformy" w Klubie pod Jaszczurami w Krakowie. Fot. PAP/Jacek Bednarczyk 25.10.2017

Ponad 400 stron uwag i pytań przygotowało już środowisko akademickie dla resortu nauki w związku z projektem ustawy o uczelniach, tzw. Ustawy 2.0 – poinformował w środę rektor Politechniki Krakowskiej prof. Jan Kazior podczas debaty z udziałem wicepremiera Jarosława Gowina.

Rektor Politechniki Krakowskiej prof. Jan Kazior poinformował, że ponad 300 z 400 stron uwag do projektu nowej ustawy o uczelniach zostało dwa tygodnie temu przekazanych wicepremierowi Gowinowi, podczas Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) w Toruniu. 7 listopada, na posiedzeniu rektorów na Uniwersytecie Warszawskim, te uwagi i pytania zostaną zreferowane i jeszcze raz przedyskutowane. Wszystkie uwagi minister nauki i szkolnictwa wyższego ma otrzymać do połowy listopada.

Wicepremier Gowin również przyznał, że uwagi jeszcze spływają do resortu. Dotychczasowe uwagi – mówił Gowin – są liczne, niektóre wynikają z niezrozumienia pewnych zapisów i dodał, że wprowadzenie poszczególnych regulacji w ustawie rekomenduje Komisja Europejska.

Pytany przez PAP, kiedy przedstawi projekt ustawy w ostatecznej wersji odpowiedział, że koniec grudnia mógłby być realnym terminem przedłożenia gotowego projektu ustawy pod obrady rządu.

W związku z przygotowywaną ustawą, środowisko akademickie ma wątpliwości m.in. co do podziału dyscyplin naukowych. „W Polsce dyscyplin takich jest ponad 100, naukowcy pozamykali się w wąskich szufladkach, co wpływa na jakość polskiej nauki. Żeby nie wywarzać otwartych drzwi my proponujemy przyjęcie klasyfikacji dyscyplin, która obowiązuje w krajach OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), gdzie dyscyplin jest ponad 30” – powiedział Gowin oceniając, że wiele polskich dyscyplin ma „sztuczny charakter” i zostało stworzonych po to, by zapewnić "specyficzny rodzaj władzy wybranym profesorom".

„Nie tylko ja, ale i wielu rektorów uważamy, że ta ustawa jest naszą wspólną, bo od roku dyskutujemy nad nią. Ale dyskusja nad projektem jeszcze się nie zakończyła” - mówił rektor Politechniki Krakowskiej.

Minister Gowin zapewnił, że ustawa zostanie przyjęta, „ale jak z powybijanymi zębami, to na długie lata będzie stagnacja”. „Nauka jest wartością samą w sobie” – mówił i zaznaczył, że jeśli nie postawimy na rozwój nauki, to plan Morawieckiego nie powiedzie się.

Zdaniem rektora PK wszystkie uczelnie powinny mieć charakter akademicki (ustawa proponuje podział na uczelnie akademickie i zawodowe - PAP). „Świat pędzi do przodu, a my idziemy do przodu. (...) Musimy przyspieszyć, stworzyć mechanizmy, które spowodują, że będziemy partnerami z najlepszymi uczelniami” – wskazał prof. Kazior.

W debacie „Konstytucja dla nauki – Ustawa 2.0. Szanse i wyzwania reformy” w krakowskim Klubie pod Jaszczurami, oprócz wicepremiera i rektora PK, udział wzięli dr Beata Baran z Krajowej Reprezentacji Doktorantów i Przemysław Ogórek – przedstawiciel środowiska studentów.

Podczas spotkania Jarosław Gowin przypomniał najważniejsze założenia Ustawy 2.0, m.in. poszerzenie autonomii uczelni, stworzenie rad uczelnianych. Jak wskazał, ma ona podnieść jakość kształcenia i badań naukowych.

Dr Beata Baran podkreśliła, że dla środowiska doktorantów ważny jest sposób postrzegania młodych uczonych. „To, co dla nas istotne, to przejście z postrzegania doktoranta, jako starszego studenta na spojrzenie, jako na młodego badacza, mającego własne projekty” – powiedziała. Wyraziła też nadzieję, że szkoły doktorskie pozwolą na dobre przygotowanie rozpraw doktorskich, bo obecny system nie jest na tym polu sprawny.

Przemysław Ogórek w imieniu środowiska studenckiego powiedział, że Ustawa 2.0 jest zapowiedzią pozytywnych zmian oraz, że musi się zmienić atmosfera w środowisku akademickim i relacje pomiędzy uczącymi się a nauczającymi. „Musi być współpraca nauczyciel-uczeń” – zaznaczył. Zwrócił również uwagę, że dla wielu żaków studia są jedynie drogą do zdobycia dyplomu, a nie wiedzy. „Tu chodzi przede wszystkim o zdobywanie wiedzy i takie nastawienie trzeba w studentach wypracować, przy współpracy z nauczycielami, wykładowcami” – powiedział.(PAP)

autor: Beata Kołodziej

Nauka w Polsce

bko/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024