28.03.2024
30.04.2019 aktualizacja 30.04.2019

Przezroczyste narządy

Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Dzięki metodzie, która pozwala nadać ludzkim narządom przezroczystość, można będzie dokładniej poznać ich budowę i tworzyć sztuczne narządy do przeszczepów drukowane techniką 3D – informuje Reuters.

Nową metodę opracował zespół naukowców z uniwersytetu Ludwika i Maksymiliana w Monachium, którym kieruje doktor Ali Erturk. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego rozpuszczalnika narządy takie jak mózg czy nerka stają się przezroczyste. W tym stanie można je skanować laserem pod mikroskopem, co pozwala dokładnie uchwycić całą badaną strukturę, łącznie z naczyniami krwionośnymi i położeniem każdej z komórek.

Mając taki „plan”, naukowcy są w stanie wydrukować strukturę, w której następnie osadzane są za pomocą drukarki 3D komórki macierzyste, aby powstał zdolny do funkcjonowania narząd.

Dotychczas narządy tworzone metodą druku 3D były oparte na obrazach z tomografii komputerowej lub aparatów MRI, toteż odtwarzały szczegóły budowy prawdziwych narządów ze znacznie mniejszą dokładnością. Nowa metoda pozwala na dokładność co do pojedynczej komórki, aby stworzyć organ funkcjonujący jak prawdziwy.

W ciągu najbliższych 2-3 lat zespół doktora Erturka planuje stworzyć drukowaną trzustkę, w ciągu 5-6 lat ma także nadzieję na stworzenie nerki.

W ciągu 5-10 lat, gdy naukowcy sprawdzą, czy zwierzęta są w stanie przeżyć z drukowanymi narządami mogą rozpocząć się badania kliniczne. (PAP)