20.04.2024
27.05.2019 aktualizacja 27.05.2019

Pluskwy żyły już 100 mln lat temu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Pluskwy, zanim zagnieździły się w ludzkich sypialniach, ewoluowały od niemal 100 mln lat, czyli od czasów dinozaurów – piszą naukowcy na łamach „Current Biology”.

Choć pluskwy stały się jednym z najbardziej znienawidzonych pasożytów to od niemal 100 mln lat towarzyszyły różnym gatunkom zwierząt.

Międzynarodowy zespół naukowców porównywał DNA kilkunastu gatunków pluskiew, w celu zrekonstruowania związków ewolucyjnych w obrębie grupy. Naukowcy zbierali próbki przez 15 lat. Poszukiwali ich w dzikiej przyrodzie oraz muzeach na całym świecie.

Okazało się, że pluskwy są starsze o ok. 50 mln lat niż nietoperze, które uważano za pierwszych gospodarzy tych owadów. Było to duże zaskoczenie dla badaczy.

Mimo że pluskwy żyły w czasach dinozaurów, wydaje się mało prawdopodobne, żeby na nich żerowały. Pluskwy wolą bowiem zwierzęta, które mają własny dom, taki jak gniazdo, dziupla, grzęda, legowisko czy łóżko. Dinozaury raczej nie zamieszkiwały legowisk.

Więcej: https://www.sheffield.ac.uk/news/nr/bedbugs-parasites-evolved-millions-years-dinosaurs-trex-1.843890 (PAP)