19.04.2024
07.06.2019 aktualizacja 07.06.2019

Zły cholesterol przyczynia się do wczesnej choroby Alzheimera

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wysoli poziom cholesterolu LDL może przyczyniać się do rozwoju choroby Alzheimera przed 65. rokiem życia - informują naukowcy na łamach pisma "JAMA Neurology".

Badania potwierdziły już związek wysokiego poziomu cholesterolu z rozwojem choroby Alzheimera po 65. roku życia. Niewiele wiadomo jednak na temat wpływu cholesterolu na rozwój choroby w młodszym wieku, tj. między 40. a 60. rokiem życia - zauważa dr Thomas Wingo z Emory University w Atlancie.

Rozwój choroby Alzheimera przed 65. rokiem życia następuje stosunkowo rzadko (około 10 proc. wszystkich zachorowań na tę chorobę) i w dużym stopniu ma podłoże genetyczne. Warianty genów zwiększających ryzyko wczesnego alzheimeryzmu to APP, PSEN1 i PSEN2. Ryzyko zwiększa także mutacja APOE E4. Mutacje są jednak odpowiedzialne jedynie za 10 proc. przypadków wczesnego rozwoju choroby. 90 proc. przypadków pozostaje bez dokładnego wyjaśnienia.

Naukowcy przeprowadzili analizę genomu 2125 osób, z których 654 doświadczyło wczesnego rozwoju choroby Alzheimera. W przypadku 267 osób mierzono poziom cholesterolu LDL.

Mutacja APOE E4 wyjaśniała około 10 proc. wczesnych zachorowań (podobnie dzieje się w przypadku zachorowań po 65. roku życia). U blisko 3 proc. młodszych pacjentów występował co najmniej jeden z trzech wariantów genetycznych: APP, PSEN1 lub PSEN2.

Po porównaniu wyników badań krwi naukowcy stwierdzili, że osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu LDL były bardziej narażone na wystąpienie choroby Alzheimera w młodszym wieku. Zależność utrzymywała się po wzięciu pod uwagę mutacji APOE, co oznacza, że poziom cholesterolu może być niezależnym czynnikiem ryzyka. Poziom cholesterolu HDL nie miał wpływu na rozwój choroby, a poziom trójglicerydów - w bardzo niewielkim stopniu.

Autorzy zidentyfikowali ponadto nowy genetyczny czynnik ryzyka wczesnego alzheimeryzmu. Była to rzadko występująca mutacja genu APOB. Gen ten koduje białko uczestniczące w metabolizmie tłuszczy, w tym cholesterolu.

Choć badania wskazały potencjalne czynniki ryzyka wczesnej choroby Alzheimera, autorzy podkreślają, że w celu lepszego poznania powiązania choroby z podwyższonym poziomem cholesterolu należy przeprowadzić więcej badań. Ze względu na rzadkie występowanie choroby w młodszym wieku wyzwaniem jest jednak zgromadzenie wystarczającej liczby próbek do przeprowadzenia szerzej zakrojonej analizy genetycznej.

Więcej - w artykule (10.1001/jamaneurol.2019.0648) (PAP)