19.04.2024
31.05.2019 aktualizacja 31.05.2019

Na Litwie gościł Planetobus z Centrum Nauki Kopernik

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Na Litwie przez pięć dni gościł Planetobus z warszawskiego Centrum Nauki Kopernik, który odwiedził trzy miejscowości: Wilno, Soleczniki i Molaty, gdzie mieści się Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Wileńskiego i Muzeum Etnokosmologiczne.

Wyjazd na Litwę był pierwszą zagraniczną podróżą Planetobusa.

„Odwiedziło nas ponad tysiąc dzieci. To bardzo dużo i należy ten wyjazd oceniać jako sukces” - powiedziała w rozmowie z PAP Alicja Malinowska z Centrum Nauki Kopernik. Wskazała, że wszystkie zajęcia były oblegane, a „w „Solecznikach organizatorzy ubolewali, że byliśmy tylko jeden dzień i musieli wielu osobom odmówić”.

Na Litwie, tak jak w Polsce podczas wyjazdów Planetobusa, w trakcie około półgodzinnych sesji edukacyjnych były prezentowane podstawowe informacje o astronomii dotyczące gwiazdozbiorów, planet Układu Słonecznego, na temat Drogi Mlecznej czy stacji kosmicznych.

Mobilne planetarium odwiedziły nie tylko dzieci polskie, ale też litewskie, dla których zajęcia były tłumaczone.

Organizatorem projektu był Instytut Polski w Wilnie i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

„W ubiegłym roku, dzięki uprzejmości Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, udało nam się zaprosić na Litwę Naukobus. Odwiedził on wtedy sześć miejscowości a w zajęciach wzięło udział ponad 2,5 tysiąca dzieci z polskich i litewskich szkół” - przypomniał PAP dyrektor Instytutu Marcin Łapczyński.

Ogromne zainteresowanie niecodziennym sposobem nauki skłoniło organizatorów do tego, by zaprosić na Litwę kolejny projekt - Planetobus.

Instytut Polski w Wilnie od wielu lat promuje na Litwie zarówno osiągnięcia polskiej nauki, jak też możliwość studiowania na polskich uczelniach.

„Chcemy, by dzięki takim projektom jak Planetobus młodzież zainteresowała się nauką, ale jest to także zachęta do samodzielnego poznawania otaczającego nas świata i zaproszenie do Warszawy, gdzie mieści się Centrum Nauki Kopernik” - powiedział Łapczyński.

Z Wilna Aleksandra Akińczo (PAP)