Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
07.06.2019 aktualizacja 07.06.2019

Sześć polskich zespołów w Shell Eco-marathon

Fot. PAP/ Leszek Szymański 07.06.2019 Fot. PAP/ Leszek Szymański 07.06.2019

Sześć drużyn z Polski weźmie udział w międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon, które odbędą się na początku lipca w W. Brytanii. Uczestnicy konkursu - uczniowie szkół średnich lub studenci - budują pojazdy, które pokonać mają jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie 1 litra paliwa.

Shell Eco-marathon to konkurs dla młodych inżynierów. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych pod względem energetycznym. Zwycięża drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kilowatogodziny.

Tegoroczny Shell Eco-marathon odbędzie się w pierwszym tygodniu lipca na torze Mercedes-Benz World w Weybridge na przedmieściach Londynu. Weźmie w nim udział 161 zespołów z 25 krajów, w tym sześć polskich drużyn.

Swoje projekty zaprezentują studenci z Politechniki Gdańskiej (Hydrogen CarPG), Politechniki Lubelskiej (Hydrogreen Pollub), Politechniki Łódzkiej (Iron Warriors), Politechniki Warszawskiej (Skap 2), Politechniki Śląskiej (Smart Power Urban) oraz Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie (Rotor). Zawodnicy w ramach kół naukowych konstruują i ulepszają swoje bolidy. Aby projekt odniósł sukces, zespół potrzebuje również dobrych menadżerów i marketingowców.

"Pomimo tego, że każdy z członków zespołu podchodzi do swoich zadań bardzo poważnie, najważniejsza jest dla nas frajda, jaka towarzyszy nam przy wspólnym doskonaleniu swoich pasji i dobra, przyjacielska atmosfera panująca w zespole" – mówi Elżbieta Jedynak z zespołu Hydrogreen Team z Politechniki Lubelskiej. I przedstawia tradycyjną metodę wyboru kierowcy w zespole: taka osoba musi przejść poniżej ustalonej poprzeczki (być odpowiedniego wzrostu), musi mieć odpowiednio niską wagę ciała. Ostatni z etapów kwalifikacji polega na turlaniu kandydata przez kilka minut w beczce. "Jeśli z niej wyjdzie i jest w stanie z nami porozmawiać, to znaczy, że sprawdzi się w tej roli" - mówi Elżbieta Jedynak.

Drużyny rywalizują w dwóch kategoriach. UrbanConcept to kategoria dla pojazdów, które muszą spełniać wymogi uprawniające je do poruszania się po mieście, natomiast Prototype została stworzona z myślą o autach o aerodynamicznej formie oraz niskiej masie. Głównym celem jest tutaj osiągnięcie maksymalnej wydajności. Wygoda kierowcy schodzi na dalszy plan.

"Jak podaje Międzynarodowa Agencja Energetyczna, światowe zużycie energii w 2018 r. wzrosło o 2,3 proc., czyli prawie dwukrotnie szybciej niż średnie tempo zanotowane od 2010 r. Obecnie najbardziej popularnym wśród niskoemisyjnych technologii jest napęd elektryczny. Według przewidywań agencji BloombergNEF, do 2040 roku 30 proc. globalnej floty samochodów będą stanowiły pojazdy napędzane prądem. W 2018 roku w Polsce zarejestrowano 1324 takie pojazdy – o 22,9 proc. więcej niż w 2017 roku. Rozwój elektromobilności jest niezwykle ważnym elementem budowania czystszego świata i bezpośrednio wiąże się z ograniczeniem przedostawania się szkodliwych substancji do powietrza. Nie jest ona jednak jedynym rozwiązaniem w walce o lepsze powietrze" - informują organizatorzy konkursu.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024