28.03.2024
20.06.2019 aktualizacja 20.06.2019

Niespodziewany enzym wielkiego wirusa

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W genomach gigantycznych oceanicznych wirusów z niewiadomych przyczyn zakodowany jest enzym zwany cytochromem P450, występujący u bakterii, grzybów, roślin i zwierząt – informuje pismo „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Naukowcy z Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI) oraz Swansea University Medical School przeanalizowali genomy ponad 8000 wirusów. Jak się okazało, genomy odkrytych niedawno ogromnych wirusów występujących w morzach zawierają geny dla enzymu zwanego cytochromem P450. Różne odmiany P450 występują u bakterii, roślin i zwierząt, jednak nikt nie spodziewał się go znaleźć u wirusa.

Gigantyczne wirusy pozostawały nieznane aż do roku 2003, kiedy to odkryto wirusa wystarczająco dużego, by można go było zobaczyć pod mikroskopem optycznym. Jak się później okazało, ten pierwszy gigantyczny wirus miał ponad 1000 genów; dla porównania wirus grypy ma genów 14. Od tego czasu na całym świecie znaleziono kolejne gigantyczne wirusy – niektóre mają prawie 3000 genów. Coraz częściej takie wirusy odkrywane są w oceanach, w tym w głębinach morskich.

W organizmach zwierząt i ludzi cytochrom P450 zajmuje się między innymi metabolizowaniem leków, wytwarzaniem hormonów steroidowych oraz ochroną przed zanieczyszczeniami. Na razie nie wiadomo, do czego potrzebują go wirusy.

Zdaniem autorów dalsze badania mogą się przyczynić do znalezienia mechanizmów, które byłyby celem dla leków na choroby wirusowe występujące u ludzi, na przykład niektórych wirusowych zapaleń płuc. Być może uda się również lepiej zrozumieć procesy chemiczne zachodzące w morzach i oceanach.(PAP)