Analizy dużych zbiorów danych: jedzenie jest za słodkie
Analiza 400 tys. opinii na temat produktów spożywczych pokazała, że wiele z nich uważanych jest za zbyt słodkie. Przeprowadzili ją badacze z amerykańskiego Monell Chemical Senses Center, którzy w ten sposób uzyskali wgląd w nasze rzeczywiste żywieniowe decyzje.
„To pierwsze badanie wyborów żywieniowych na taką skalę przeprowadzone poza sztucznymi warunkami w laboratorium – powiedziała główna autorka badania, genetyk zachowań Danielle Reed. – Smak słodki był najczęściej wymieniany, a recenzenci kategorycznie stwierdzali, że jedzenie jest przesłodzone”.
Przeanalizowano prawie 400 tys. opinii o ponad 67,5 tys. produktów zamieszczonych przez ponad 256 tys. klientów serwisu Amazon w ciągu 10 lat. Wykorzystując modelowanie statystyczne, identyfikowano wyrazy związane ze smakiem, strukturą, zapachem, ostrością, ceną, zdrowiem i obsługą klienta.
Analizy dużych zbiorów danych okazały się tutaj pomocne. „Przeczytanie i przetworzenie tylu opinii przez zespół byłoby niemożliwe, ale ostatni postęp w uczeniu maszynowym dał nam możliwość zrozumienia, które wyrazy się pojawiają i co oznaczają” – powiedział współautor badania opisanego w "Physiology & Behavior" Joel Mainland.
Sformułowanie „za słodki” pojawiało się w 1 proc. opinii, bez względu na rodzaj produktu, których dotyczyły. W przypadku recenzji na temat słodkich produktów, o przesłodzeniu pisano 25 razy częściej niż o niedosłodzeniu.
Określenie „słodki” pojawiało się w 11 proc. opinii, trzy razy częściej niż „gorzki”. O tym, że coś jest słone, wspominano niezmiernie rzadko, co jest dość zaskakujące w obliczu globalnych obaw o nadmierne spożycie soli.
Wnioski pokazują potencjał, jaki leży w analizowaniu dużych zbiorów danych (tzw. Big Data) i opinii konsumentów w rozwijaniu żywienia opartego na zmysłach (ang. sensory nutrition), raczkującej dziedziny łączącej w sobie wiedzę o zmysłach i żywienie oraz dietetykę, prowadzącej do poprawy zdrowia. Podobne metody mogą zaowocować opracowaniem spersonalizowanej diety, pasującej do indywidualnych reakcji na produkty i zdrowszych wyborów żywieniowych. (PAP)
mrt/ agt/
Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.