16.04.2024
03.08.2019 aktualizacja 05.08.2019

Mątwy mają zaskakująco prosty mikrobiom

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Mątwy zwyczajne (Sepia officinalis), zwierzęta, które posiadają imponujące zdolności kamuflażu, mają zaskakująco prosty mikrobiom. Składa się on tylko z dwóch rodzajów bakterii – zaobserwowali naukowcy z amerykańskiego Marine Biological Laboratory (MBL).

Mątwy od dawna są badane pod kątem umiejętności maskowania się. Roger Hanlon z MBL i Jack Gilbert z University of California chcieli sprawdzić, czy bakterie zasiedlające jelita tych mięczaków wiążą się jakoś z ich zachowaniem. Najpierw musieli jednak określić skład mikrobiomu.

„O mikrobiomach głowonogów (mątw, kałamarnic i ośmiornic) wiadomo niewiele ponad to, że narządy świetlne niektórych kałamarnic wchodzą w symbiozę z bakteriami Vibrio” – powiedziała Jessica Mark Welch z MBL, która poprowadziła badanie opisane w „mSystems”.

Przeanalizowano populacje mikroorganizmów w układzie pokarmowym, skrzelach i na skórze mątw zwyczajnych. Znaleziono jedynie dwie rodziny bakterii Vibrionaceae i Piscirickettsiaceae. U ludzi w samych jelitach występują setki rodzajów bakterii.

Zaskakująco nieskomplikowanemu składowi mikroflory towarzyszyły też inne niespodzianki. Pod mikroskopem ujawniono, że większość bakterii zasiedlała przełyk, co jest nietypowym miejscem jak na duże zagęszczenie takich mikroorganizmów.

Do bakterii z rodziny Vibrio należy też kilka szczepów, które powodują choroby, ale pozostałe formują symbiotyczne relacje ze swoimi gospodarzami, np. kałamarnicami Euprymna scolopes. „To ciekawe, że odkryliśmy powiązanie Vibrio z mątwami. Sugeruje to, że pomiędzy tymi bakteriami a morskimi bezkręgowcami występuje długofalowy związek ewolucyjny” – uważa badaczka.

Bakterie z tej rodziny są czasem spotykane w przewodzie pokarmowym ryb, a badanie naukowców z MBL wykazuje, że mogą występować też u innych organizmów i w innych częściach ciała. Możliwe, że te mikroorganizmy w przełyku stanowią zapas do kolonizowania jelit i ułatwiają trawienie, ale mogą być również patogenami.

Poznanie mikrobiomu mątw może usprawnić opiekę nad nimi w akwariach. Np. leczenie antybiotykami może zmienić skład mikrobiomu zwierząt, powodując dalsze konsekwencje w ich organizmie. (PAP)