19.04.2024
17.08.2019 aktualizacja 17.08.2019

Nowa metoda poszukiwań życia na innych planetach

Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Żywe organizmy na pozasłonecznych planetach mogą emitować fluoerescencyjną poświatę pod wpływem promieniowania UV. Można by ją dostrzec z pomocą obecnie budowanych teleskopów nowej generacji.

Jak tłumaczą naukowcy z Cornell University, większość pozasłonecznych planet towarzyszy najczęściej występującym gwiazdom typu M.

Na młodych gwiazdach tego rodzaju często jednak dochodzi do eksplozji silnego promieniowania UV, które może niszczyć żywe organizmy.

Jednak zdaniem badaczy, organizmy na takich planetach mogły wyewoluować w taki sposób, że chroniąc się przed promieniami, emitują charakterystyczną poświatę. Można byłoby ją wykryć z pomocą silnych teleskopów.

„Na Ziemi istnieją morskie korale, które wykorzystują biofluorescencję, aby zmieniać szkodliwe ultrafioletowe promienie Słońca w bezpieczne fale widzialne. Powstaje przy tym piękna poświata. Być może podobne formy życia mogą istnieć także na innych planetach, dając nam możliwość, aby je wykryć” - wyjaśnia prof. Lisa Kaltenegger z Carl Sagan Institute.

„To całkowicie nowy sposób poszukiwania życia w kosmosie. Wyobraźmy sobie obcy świat delikatnie świecący podczas obserwacji przez potężny teleskop” - mówi Jack O`Malley-James, główny autor publikacji, która ukazała się w piśmie „Monthly Notices of the Royal Astronomical Society”.

Wykorzystując pigmenty z ziemskich organizmów, badacze opisali już charakterystykę światła, które mogłoby powstawać także na dalekich planetach.

Jeden ze światów, które proponują zbadać pod tym kątem, to odkryta w 2016 roku skalista planeta Proxima b orbitująca wokół najbliższej Ziemi gwiazdy - Proxima Centauri.

Zdaniem badaczy obserwacje tego typu będą możliwe z pomocą budowanych obecnie instrumentów.

„To doskonały cel dla dużych teleskopów nowej generacji, jak np. Extremely Large Telescope w Chile. Mogą one zebrać wystarczająco dużo światła z małych planet, aby przeanalizować je pod kątem śladów życia” - twierdzi prof. Kaltenegger.

Więcej informacji: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019-08/cu-fgm081319.php