19.03.2024
15.09.2019 aktualizacja 15.09.2019

Wpływ diety na bakterie jelitowe może zmniejszać ryzyko alzheimera

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Przestrzeganie określonej diety – na przykład zmodyfikowanej diety śródziemnomorskiej o niskiej zawartości węglowodanów - może wpływać na mikrobiom jelitowy w sposób zmniejszający ryzyko choroby Alzheimera – informuje pismo „EBioMedicine”.

W niewielkim badaniu pilotażowym naukowcy z Wake Forest School of Medicine zidentyfikowali kilka wyraźnych sygnatur mikrobiomów jelitowych (chodzi o krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe wytwarzane przez bakterie) u osób z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi (MCI), ale nie u ich odpowiedników z normalnymi funkcjami poznawczymi. Jak się okazało, owe sygnatury mają związek z wyższymi poziomami markerów choroby Alzheimera w płynie mózgowo-rdzeniowym osób z MCI.

W toku dalszych badań okazało się, że zmodyfikowana śródziemnomorska dieta ketogenna (o niskiej zawartości węglowodanów) spowodowała zmiany w mikrobiomie jelitowym i wytwarzanych metabolitach, mające związek ze zmniejszonym poziomem markerów Alzheimera u członków obu grup badawczych.

„Związek mikrobiomu jelitowego i diety z chorobami neurodegeneracyjnymi zyskał ostatnio uwagę, a badanie to sugeruje, że choroba Alzheimera wiąże się ze specyficznymi zmianami dotyczącymi bakterii jelitowych oraz, że pewien rodzaj ketogennej diety śródziemnomorskiej może oddziaływać na mikrobiom w sposób, który może mieć wpływ na ograniczenie rozwoju demencji” - powiedział współautor badania, dr Hariom Yadav z Wake Forest School of Medicine. Autorzy przyznają, że badana grupa była niewielka i wskazane byłoby przeprowadzenie badań na większą skalę, mogących w dalszej perspektywie prowadzić do opracowania nowych metod profilaktyki.

W randomizowanym badaniu z podwójnie ślepą próbą uczestniczyło 17 starszych osób: 11 ze zdiagnozowanym MCI i sześć z prawidłowymi funkcjami poznawczymi. Uczestnicy zostali losowo przydzieleni do przestrzegania albo zmodyfikowanej diety śródziemnomorsko-ketogenicznej, albo diety niskotłuszczowej o większej zawartości węglowodanów przez sześć tygodni. Następnie po sześciotygodniowym okresie „wypłukiwania” przechodzili do innej diety. Mikrobiom jelitowy, krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe w kale i markery choroby Alzheimera, w tym białka amyloidu i tau w płynie mózgowo-rdzeniowym oznaczano przed i po każdym okresie diety. (PAP)