18.04.2024
20.09.2019 aktualizacja 23.09.2019

Bakterie jelitowe wpływają na siłę mięśni seniorów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Mikrobiom jelitowy odgrywa rolę w budowaniu siły mięśni u osób starszych - sugerują badania opublikowane w piśmie "Experimental Gerontology".

Naukowcy z Tufts University w USA porównywali mikrobiomy jelitowe 18 sprawnych fizycznie osób w wieku od 70 do 85 lat z niskim poziomem tkanki tłuszczowej oraz 11 seniorów o niskiej sprawności fizycznej i większym poziomie tkanki tłuszczowej. W mikrobiomach sprawniejszych fizycznie osób zidentyfikowano więcej pozytywnie działających bakterii - Prevotella i Barnesiella intestinihominis.

Następnie próbki kału pobrane od uczestników wprowadzono do jelit 36 młodych sterylnych myszy. Po upływie czterech tygodni okazało się, że gryzonie, które otrzymały bakterie sprawnych osób stały się silniejsze. Wskazuje to, że skład mikrobiomu odgrywa rolę w mechanizmach związanych z utrzymywaniem siły mięśni u osób starszych.

Nie zaobserwowano zależności pomiędzy konkretnymi cechami mikrobiomu jelitowego a składem ciała czy poziomem wytrzymałości.

Mikrobiom jelitowy, czyli ogół bakterii zamieszkujących układ pokarmowy, reguluje wiele aspektów naszego zdrowia. Zidentyfikowanie bakterii sprzyjających lepszej formie fizycznej pozwala nam lepiej zrozumieć mechanizmy zdrowego starzenia się - komentują autorzy (DOI: 10.1016/j.exger.2019.110722).(PAP)