28.03.2024
24.09.2019 aktualizacja 24.09.2019

Lek na przerost prostaty może spowalniać chorobę Parkinsona

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Stosowana w leczeniu przerostu prostaty terazosyna może potencjalnie pomóc także chorym na parkinsonizm - informuje "Journal of Clinical Investigation”.

Choroba Parkinsona jest chorobą neurodegeneracyjną, spowodowaną zanikiem wytwarzających dopaminę komórek nerwowych w mózgu. Szacuje się, że do 2040 roku na świecie będzie 12 mln chorych na Parkinsona – dwa razy więcej, niż dziś. W Polsce jest ich ponad 90 tys., a co roku stawianych jest około 8 tys. nowych rozpoznań. Choroba Parkinsona nie wpływa znacząco na długość życia, ale zdecydowanie pogarsza jego jakość.

Dotychczas stosowane leki mogą łagodzić niektóre objawy, jednak nie są w stanie spowolnić ani odwrócić postępującej utraty neuronów.

Blokująca reagujące na adrenalinę receptory alfa1 terazosyna rozluźnia mięśnie gładkie w ścianach naczyń oraz w dolnym odcinku dróg moczowych. Dzięki temu obniża podwyższone ciśnienie tętnicze, a także pomaga łagodzić łagodny przerost prostaty (BPH), ponieważ ułatwia przepływ moczu oraz opróżniania pęcherza.

Prowadząc badania na gryzoniach naukowcy z University of Iowa (USA) i Instytutu Chorób Mózgu w Pekinie (Chiny) wykazali że terazosyna aktywuje enzym o nazwie PGK1, co zapobiega obumieraniu komórek mózgowych.

Aby sprawdzić, czy lek może w ten sam sposób działać u ludzi, badacze przeanalizowali dokumentację medyczną milionów pacjentów z USA, poszukując mężczyzn z BPH i chorobą Parkinsona.

Następnie porównali dane 2880 pacjentów z chorobą Parkinsona przyjmujących terazosynę lub podobne leki oddziałujące na PGK1, oraz grupę 3699 pacjentów z chorobą Parkinsona stosujących inne leczenie BPH (bez działania na PGK1).

Uzyskane wyniki sugerują, że u pacjentów przyjmujących leki skierowane przeciwko PGK1 objawy choroby Parkinsona są łagodniejsze, a jej postęp wolniejszy. Według naukowców uzasadnia to dalsze badania kliniczne, które planują rozpocząć w tym roku. Badania powinny potrwać kilka lat.

Jeśli terazosyna okaże się skuteczna i bezpieczna w chorobie Parkinsona, nie powinno być problemów z rozszerzeniem wskazań do jej przyjmowania. (PAP)