29.03.2024
03.10.2019 aktualizacja 03.10.2019

Sposób przyrządzenia posiłku wpływa na mikrobiom jelitowy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Spożywanie gotowanych produktów ma inny wpływ na mikrobiom jelitowy myszy i ludzi, niż dieta bogata w dużą ilość produktów surowych - wynika z badań, o których informuje pismo "Nature Microbiology".

Badanie wpływu mikrobiomu na nasze zdrowie w ciągu ostatnich lat bardzo zyskało na popularności. Bakterie żyjące w jelitach regulują bowiem poziom stanu zapalnego w organizmie, masę ciała, a także wpływają na pracę mózgu.

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco i Uniwersytetu Harvarda postanowili zbadać zależność pomiędzy gotowaniem a składem mikrobiomu jelitowego u myszy i ludzi.

Podczas pierwszego etapu badań grupy gryzoni karmiono surowym lub gotowanym mięsem, a także surowymi lub gotowanymi batatami. Wcześniejsze analizy wskazywały, że gotowanie modyfikuje składniki bioaktywne i odżywcze zarówno w mięsie, jak i w bulwach.

Ku zaskoczeniu badaczy spożywanie gotowanego mięsa nie powodowało w mikrobiomie jelitowym myszy dostrzegalnych zmian w porównaniu ze spożywaniem mięsa surowego. Duże różnice zaobserwowano natomiast w mikrobiomach gryzoni, spożywających gotowane lub surowe bataty. Zmiany w tym przypadku dotyczyły nie tylko kompozycji bakterii, ale także aktywności ich genów i produktów metabolizmu. Podobne rezultaty uzyskano po zbadaniu wpływu innych warzyw, takich jak ziemniak, marchew, kukurydza, groch czy burak.

Zdaniem autorów różnice w mikrobiomie wynikające ze spożywania surowych lub gotowanych warzyw są spowodowane przez dwa główne czynniki. W przypadku gotowanych warzyw więcej kalorii wchłanianych jest w jelicie cienkim, przez co mniej zostaje dla głodnych bakterii w jelicie grubym. Drugim czynnikiem jest to, że surowe produkty zawierają wiele silnych związków przeciwbakteryjnych, które niszczą niektóre mikroby.

Badacze zaobserwowali ponadto, że spożywanie surowych produktów spowodowało u myszy utratę masy ciała. Gdy jednak próbkę ich mikrobiomów wszczepiono myszom karmionym standardową karmą, gryzonie te paradoksalnie przybrały na wadze.

Ostatnim etapem badań była analiza wpływu surowych i gotowanych posiłków na mikrobiom ludzi. Niewielka grupa ochotników przez trzy dni konsumowała tylko gotowane produkty, a po pewnym czasie przez trzy dni tylko surowe posiłki. Po zakończeniu każdej serii oddawali do badań próbkę kału. Okazało się, że każda z diet miała inny wpływ na mikrobiom jelitowy, choć specyfika zmian różniła się od tych odnotowanych wcześniej u myszy.

"Zrozumienie tego, w jaki sposób dieta wpływa na mikrobiom jelit, jest niezwykle istotne dla ustalenia wpływu bakterii na masę ciała oraz inne aspekty zdrowia. Wyniki te sugerują też, że mikrobiom jelitowy człowieka ewoluuje w odpowiedzi na zmiany nawyków żywieniowych" - komentuje autor badań dr Peter Turnbaugh.(PAP)