Nauka dla Społeczeństwa

19.03.2024
PL EN
12.11.2019 aktualizacja 12.11.2019

Brzydko zapakowane prezenty są lepsze?

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Ładnie zapakowane prezenty mogą zwiększać oczekiwania dotyczące tego, co jest w środku, a przez to generować rozczarowania - uważają naukowcy z University of Nevada (USA). Można więc zaryzykować stwierdzenie, że brzydziej zapakowane upominki są przyjemniejsze dla obdarowywanych.

Do świąt zostało już tylko kilka tygodni, więc presja znalezienia idealnych prezentów dla bliskich, współpracowników oraz znajomych rośnie z dnia na dzień. I chociaż to, czym chcemy kogoś obdarować, jest oczywiście ważne, to naukowcy zwracają uwagę na czynnik, który często jest pomijany, a może mieć wpływ na to, czy obdarowywana osoba będzie zadowolona z podarunku - chodzi o to, jak zapakowany jest prezent.

Badacze z Wydziału Marketingu University of Nevada postanowili zbadać prawdziwość założenia, że wolimy prezenty, które są starannie zapakowane. A może w rzeczywistości jest odwrotnie?

Poprosili więc uczestników o rozpakowanie prezentu, który został starannie bądź niechlujnie zapakowany. W środku zawsze znajdował się oficjalny kubek drużyny koszykarskiej Miami Heat lub Orlando Magic. Co ważne, do eksperymentu zaproszono wyłącznie fanów tej pierwszej drużyny, dlatego to zdecydowanie kubek z logo Miami był preferowanym prezentem.

Po rozpakowaniu upominku każdy z uczestników odpowiadał na pięć pytań, które miały określić, jak bardzo był z podarku zadowolony. Wyniki pokazały, że znacznie przychylniej obdarowani podchodzili do niechlujnie zapakowanych prezentów - niezależnie od tego, czy kubek reprezentował ich ulubioną drużynę koszykówki, czy też nie.

„Kiedy otrzymujemy prezent, opakowanie stanowi dla nas wskazówkę dotyczącą tego, co jest w środku. To ono kształtuje nasze oczekiwania - mówi Jessica Rixom, główna autorka badania. - Pięknie zapakowana rzecz pompuje te oczekiwania i takiemu prezentowi trudno jest im potem sprostać”.

Aby sprawdzić, czy oczekiwania rzeczywiście wpływają na stosunek odbiorców do prezentu, naukowcy przeprowadzili kolejny eksperyment, w którym pokazywali uczestnikom zdjęcia starannie lub niechlujnie opakowanego upominku. Ochotnicy mieli określić swoje oczekiwania względem tego podarunku, a dopiero potem pokazano im, co było w środku - para dousznych słuchawek JVC. Następnie badani oceniali, czy prezent spełnił ich oczekiwania.

Okazało się, że oczekiwania były znacznie wyższe w przypadku pięknie zapakowanych prezentów. Jednocześnie stosunek do tych właśnie upominków już po otwarciu był dużo bardziej obojętny niż w przypadku upominków zapakowanych niedbale.

Trzeci eksperyment wykazał, że kiedy relacje pomiędzy darczyńcami i obdarowywanymi są mniej zażyłe, odbiorcy prezentów wykorzystują schludność opakowania jako wskazówkę do określenia wartości relacji z dawcą upominku. Ładnie zapakowane prezenty sugerują więc, że darczyńca postrzega tę relację jako ważną. Poczucie bycia ważnym zwiększa z kolei szanse na to, że osoba obdarowywana polubi prezent.

Zdaniem autorów pracy, odkrycia te mogą być przydatne w sytuacji, kiedy ktoś, kto chce dać innej osobie prezent, zastanawia się, ile czasu zainwestować w pakowanie go albo rozważa skorzystanie z odpłatnej usługi pakowania dostępnej w sklepie. „Jeśli ktoś uważa, że piękne opakowanie sprawi, iż prezent wyda się jego przyjacielowi bardziej atrakcyjny, to mamy złą wiadomość - taka strategia może ostatecznie przynieść odwrotny efekt - podsumowuje Rixom. - Z drugiej strony: w przypadku obdarowywania dalszych znajomych właśnie takie podejście może okazać się lepsze” .

Więcej na ten temat można przeczytać w „Journal of Consumer Psychology”.

kap/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024