28.03.2024
13.11.2019 aktualizacja 13.11.2019

Aktywność fizyczna chroni przed depresją

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Osoby z genetyczną skłonnością do depresji mogą zmniejszyć ryzyko zachorowania dzięki poświęceniu kilku godzin tygodniowo na ćwiczenia fizyczne – wynika z badania zamieszczonego w „Depression and Anxiety”.

Naukowcy z Massachusetts General Hospital (Boston, USA) przeanalizowali dane genetyczne i zdrowotne zebrane w ramach programu Partners Healthcare Biobank od 8 tys. ochotników. Przyglądali się głównie genetycznej skłonności do zachorowania na depresję, historii epizodów depresyjnych oraz codziennym nawykom badanych - zwłaszcza dotyczącym aktywności fizycznej.

Zgodnie z oczekiwaniami okazało się, że osoby z większą genetyczną podatnością na depresję rzeczywiście częściej na nią chorowały. Specjaliści ustalili jednak, że aktywność fizyczna do pewnego stopnia chroniła przed rozwojem zaburzenia. Im więcej badani ćwiczyli, tym mniej byli narażeni na wystąpienie nowego epizodu. Dotyczyło to nawet osób najbardziej podatnych na zachorowanie.

„Wyniki badania mocno sugerują, że jeśli chodzi o depresję, to geny nie są przeznaczeniem, a aktywność fizyczna może neutralizować dodatkowe ryzyko przyszłych epizodów u osób genetycznie predysponowanych” – komentuje dr Karmel Choi z Harvard T.H. Chan School of Public Health.

„Średnio około 35 minut dodatkowej aktywności fizycznej dziennie pomaga zredukować ryzyko i ochronić przed kolejnymi epizodami depresji” – dodaje.

Według naukowców skuteczne są zarówno intensywne formy ćwiczeń, np. aerobik lub taniec, jak i te mniej intensywne, np. joga lub stretching (rozciąganie).

Każdy dodatkowy czterogodzinny blok ćwiczeń tygodniowo pomaga zredukować ryzyko depresji o 17 proc.

O badaniu można przeczytać pod adresem. (PAP)