25.04.2024
25.11.2019 aktualizacja 25.11.2019

W Etiopii istnieje obszar bez organizmów żywych

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Etiopskie pola geotermalne Dallol są obszarem bez organizmów żywych - twierdzą naukowcy z Hiszpanii i Francji. Wyniki analiz tych biologów podważają wcześniejsze badania, z których wynikało, że żyją tam jednak mikroorganizmy.

Jak poinformowała uczestnicząca w badaniach hiszpańska biolog Puri Lopez-Garcia, znajdujący się w północno-wschodniej Etiopii obszar nieopodal wulkanu Dallol posiada niesprzyjające warunki dla żywych organizmów i jest "miejscem pozbawionym życia".

Etiopskie pola geotermalne Dallol, gdzie temperatura powietrza jest jedną z najwyższych na Ziemi i często przekracza 100 stopni Celsjusza - posiadają wysokie stężenie toksycznych gazów. Usytuowane są w miejscu o wysokiej aktywności wulkanicznej.

Badanie tego miejsca przeprowadził zespół naukowców z Francuskiego Centrum Badań Naukowych (CNRS), kierowany przez hiszpańską biolog Puri Lopez-Garcię. Wnioski zaprezentowano w najnowszym numerze pisma "Nature Ecology & Evolution". W publikacji naukowcy zakwestionowali możliwość występowania jakichkolwiek organizmów żywych na terenie źródeł geotermalnych Dallol.

Według Lopez-Garcii wcześniejsza teza, opublikowana w maju br. przez zespół hiszpańskich biologów, o rzekomym występowaniu mikroorganizmów w tej północno-wschodniej części Etiopii - jest nieprawdziwa i opiera się o błąd w odczycie próbek.

W ocenie hiszpańskiej badaczki autorzy wcześniejszego studium uznali za organizmy żywe cząsteczki jednego z minerałów występujących w Dallol.

"Po przeprowadzeniu zdecydowanie większej liczby analiz - w porównaniu z wcześniejszymi, realizowanymi tam badaniami (...) - możemy stwierdzić, że w tym miejscu, wypełnionym gorącymi sadzawkami, zawierającymi wysokie ilości soli oraz kwasów, nie występują mikroorganizmy" - napisał zespół kierowany przez Puri Lopez-Garcię.

Z wcześniejszej publikacji (z maja 2019 r.) wynikało, że zespół hiszpańskich naukowców znalazł w Dallol niewielkich rozmiarów organizmy żywe. Według kierownika ekipy, Felipe Gomeza z Centrum Astrobiologii (CAB, INTA-CSIC) w Torrejon de Ardoz pod Madrytem obecność mikroorganizmów stwierdzono w miejscach, w których temperatura sięgała od 90 do 109 st. C. Ze badania przedstawionego wówczas w "Nature Scientific Reports" wynikało, że żywe organizmy zaobserwowano w gorących miejscach o dużym poziomie zasolenia i obecności wielu metali. Gomez twierdził, że choć pierwotnie mikroorganizmy zostały zidentyfikowane jako przedstawiciele rzędu Nanohaloarchaea, to nie wykluczał, że może to być nowa, nieopisana jeszcze grupa. (PAP)