25.04.2024
02.12.2019 aktualizacja 02.12.2019

Organoidy mózgowe pomogły ochronić neurony przed wirusem

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dzięki modelowi wykorzystującemu organoidy mózgowe udało się ustalić, jak można zapobiegać spowodowanemu przez wirusa LACV obumieraniu komórek mózgu – informuje „Journal of Neuroinflammation”.

Organoidy mózgowe to małe, kuliste skupienia ludzkich komórek mózgowych o wielkości od ziarnka maku do małego ziarenka grochu. Zawierają one różne typy neuronów, co pozwoliło badaczom z National Institute of Allergy and Infectious Diseases Rocky Mountain Laboratories w Hamilton (USA) ocenić wrażliwość nerwowych komórek macierzystych i neuronów na zakażenie wirusem La Crosse (LACV).

Roznoszony przez komary wirus LACV został po raz pierwszy zidentyfikowany na początku lat sześćdziesiątych. Większość infekcji u ludzi ma łagodny przebieg, ale czasami - szczególnie u dzieci - wirus dostaje się do mózgu i zakaża neurony. Może to mieć różnorakie następstwa - od trudności w uczeniu się i zapamiętywaniu do paraliżu, drgawek i śmierci. Każdego roku Centers for Disease Control and Prevention otrzymuje raporty o średnio 68 przypadkach zapalenia mózgu LACV w Stanach Zjednoczonych. Do prawie wszystkich dochodzi na wschód od rzeki Missisipi.

Naukowcy z Hamilton ustalili, że wirus LACV, który może powodować zapalenie mózgu u dzieci, wpływa na komórki mózgowe w różny sposób - w zależności od ich stadium rozwoju. Neurony - główne komórki ośrodkowego układu nerwowego - ewoluują z nerwowych komórek macierzystych i przekształcają się w neurony. Jak wykazały eksperymenty z użyciem organoidów mózgowych, nieprzekształcone w neurony nerwowe komórki macierzyste przeważnie przeżywają zakażenie LACV, podczas gdy wirus często zabija neurony. Badanie wykazało również, że neurony zakażone LACV można uratować za pomocą interferonu, białka o silnym działaniu przeciwwirusowym.

Gdy naukowcy potraktowali organoidy mózgowe interferonem 24 godziny po ich zakażeniu, zostały one skutecznie ochronione przed śmiercią spowodowaną działaniem wirusa. Autorzy planują kontynuować badania możliwości zastosowania interferonu do leczenia infekcji LACV i innych chorób wirusowych mózgu.(PAP)