24.04.2024
29.11.2019 aktualizacja 29.11.2019

Wrocław/ W zoo hodowane są zagrożone wyginięciem zające bielaki

Wrocławskie zoo rozpoczęło hodowlę zajęcy bielaków – gatunku, który w Polsce występuje jedynie w północ-wschodniej cześć kraju. Pięć młodych bielaków przyjechało do wrocławskiego zoo z St. Petersburga; wrocławski ogród jest jedynym w Polsce, który hoduje ten gatunek.

W Polsce występują dwa gatunki zająca – szarak i bielak. Bielak jest pod ścisłą ochroną i występuje jedynie w północno-wschodniej Polsce. Stwierdzono jego występowanie w kilku miejscach w Puszczy Augustowskiej – powiedziała w czwartek PAP Joanna Kij z biura prasowego wrocławskiego zoo.

Władze ogrodu zapowiadają, że zamierzają hodować zająca bielaka, aby w przyszłości można było zwiększyć liczebność jego naturalnej populacji. Do wrocławskiego zoo z ogrodu zoologicznego w St. Petersburgu przywieziono pięć zajęcy bielaków.

Bielak zamieszkuje obszary północnej Europy i Azji. Występuje w Alpach, górzystych terenach Irlandii i Szkocji oraz w północnej części Japonii. Zwierzę prowadzi nocny tryb życia. Gatunek ten powoli zanika w Europie z powodu zmian klimatycznych i niszczenia jego naturalnych siedlisk przez człowieka.

Zając bielak objęty jest w Polsce ścisłą ochroną gatunkową od 1952 r. Jest też wpisany do Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt i wymieniony na Czerwonej Liście Zwierząt Ginących i Zagrożonych w Polsce. Dodatkowo, od przełomu XX i XXI w., podlega ochronie międzynarodowej. (PAP)