20.04.2024
20.12.2019 aktualizacja 20.12.2019

Lactobacillus pomaga zniszczonej przez alkohol mysiej wątrobie

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Bakterie Lactobacillus rhamnosus przywróciły myszom zrównoważony mikrobiom jelitowy i poprawiły stan uszkodzonej przez przewlekle przyjmowany alkohol wątroby – informuje "Journal of Medicinal Food”.

Badania na myszach przeprowadzili chińscy naukowcy z Jilin Agricultural University, National Processing Laboratory for Soybean Industry and Technology oraz National Engineering Laboratory for Wheat and Corn Deep Processing w Changchun.

Gryzonie spożywały alkohol przez 8 tygodni, przy czym przez ostatnie 2 tygodnie były karmione dietą wysokotłuszczową i otrzymywały granulki zawierające bakterie Lactobacillus rhamnosus (LGG), w różnych dawkach (niskiej, średniej i wysokiej).

Jak wykazali badacze, podawanie LGG w sposób zależny od dawki łagodzi indukowane alkoholem uszkodzenie wątroby, zmniejszając gromadzenie tłuszczu i odpowiedź zapalną w tym narządzie. Probiotyczny efekt LGG przywrócił mikrobiomowi jelitowemu naruszoną przez spożycie alkoholu równowagę. W jelicie krętym i jelicie ślepym spadła liczba bakterii Gram-ujemnych, a wzrósł udział Gram-dodatnich.

Zdaniem komentującego doniesienie redaktora Michael Zemela (profesor emerytowany University of Tennessee i dyrektor naukowy, NuSirt Biopharma), ta demonstracja wpływu probiotycznej interwencji ma ekscytujący potencjał w zapobieganiu i leczeniu choroby wątroby wywołanej alkoholem, a także niealkoholowego stłuszczenia wątroby. (PAP)