22.02.2020
PL EN
27.12.2019 aktualizacja 27.12.2019

Medyczne memy kontra wypalenie zawodowe

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Możliwość chwalenia współpracowników z pomocą medycznych memów i GIF-ów ma przeciwdziałać częstemu w sferach medycznych wypaleniu zawodowemu – informuje pismo NEJM Catalyst Innovations in Care Delivery.

Szpitale są wyjątkowo stresującymi miejscami pracy. Każdy popełniony błąd to potencjalne zagrożenie życia pacjenta, spokoju lekarza i budżetu szpitala, okazja do procesów i kampanii prasowych. Z drugiej strony mało kto skory jest do chwalenia diagnostycznych czy terapeutycznych osiągnięć, braku powikłań i rzetelnej pracy. Ten brak równowagi pomiędzy kijem a marchewką sprzyja wypaleniu zawodowemu.

Dlatego właśnie specjaliści z Penn Medicine’s Center for Digital Health stworzyli w roku 2016 internetowy system “High Five”(Przybij Piątkę), który umożliwia pracownikom łatwe korzystanie z memów i humoru w mediach społecznościowych, aby komplementować się nawzajem – rutynowo lub z okazji nadzwyczajnych zdarzeń. Twórcy systemu byli przekonani, że ułatwienie pracownikom szybkiego wysłania miłej wiadomości zwiększyłoby pozytywne interakcje i potencjalnie mogło posłużyć jako narzędzie do walki z wypaleniem.

Jak wyjaśniają autorzy, High Five bazuje na tym, co ludzie robią już naturalnie w mediach społecznościowych i za pomocą SMS-ów. Humor i lekkość przekazu mogą w naturalny sposób zachęcać do nawiązywania kontaktów i wspierania się.

System można stosować na wielu urządzeniach i jest łatwo dostępny za pośrednictwem strony internetowej, do której klinicyści mogą dotrzeć tak, jakby pracowali nad elektroniczną dokumentacją medyczną. Każdy użytkownik może wyszukać i wybrać kolegę z systemu opieki zdrowotnej, a następnie wybrać spośród wielu memów lub GIF-ów zawierających pozytywne frazy - gratulacyjne lub humorystyczne. Obrazy pochodzą z popkultury lub mają tematykę związaną ze zdrowiem, a niektóre to memy powszechnie używane w mediach społecznościowych. Oprócz obrazów każdą wiadomość można również spersonalizować dołączonym tekstem napisanym przez użytkownika. Wkrótce po uruchomieniu systemu dodano także funkcję odpowiedzi.

Jak wykazały niedawno przeprowadzone badania, z systemu „High Five” korzysta zdecydowana większość personelu oddziału, w którym został po raz pierwszy uruchomiony (medycyna ratunkowa szpitala University of Pennsylvania, HUP). Jak wykazała analiza danych (od sierpnia 2016 r. do czerwca 2019 r.) z platformy skorzystało w tym czasie 88 proc. rezydentów, lekarzy i personelu pielęgniarskiego (227 z 259 możliwych użytkowników). Wysłano prawie 2400 wiadomości, a każdy użytkownik wysyłał ich średnio około trzech „piątek” rocznie.

Początkowo „piąteczkę” można było przesłać tylko jednej osobie, ale w połowie roku 2017 zamontowany został monitor, wyświetlający najnowsze wiadomości. Następnie badanie wykazało, że średnia miesięczna liczba użytkowników w oddziale ratunkowym wzrosła z 49 do 81. Chociaż platforma była przeznaczona - i nadal działa - jako sposób na zwiększenie wzajemnego uznania, może również służyć jako narzędzie do pomiaru priorytetów i celów organizacyjnych. Od sierpnia 2016 r. do grudnia 2017 r. badacze przeanalizowali ponad 1000 wiadomości i stwierdzili, że 62 proc. było wyrazem uznania dla kompetencji zawodowych, profesjonalizmu, umiejętności proceduralnych oraz komunikacji z pacjentami i rodzinami. Umożliwia to uznanemu za biegły personelowi uzyskanie w czasie rzeczywistym pozytywnych informacji zwrotnych w obszarach, na które systemy opieki zdrowotnej są szczególnie ukierunkowane.

Obecnie High Five rozszerzyło się w Penn Medicine, między innymi na oddziały ratunkowe, ginekologię, aptekę i oddział intensywnej opieki medycznej. Użytkownicy pochodzą teraz ze wszystkich 20 wydziałów akademickich w Penn Medicine, a 32 proc. pracowników szpitala wymieniło 28 808 komunikatów. Planowane jest dalsze rozszerzanie stosowania systemu.(PAP)

Autor: Paweł Wernicki

pmw/ agt/

Copyright © Fundacja PAP 2020