28.03.2024
19.12.2019 aktualizacja 19.12.2019

W prehistorycznej „gumie do żucia” znaleziono dawne DNA

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W kawałku brzozowej smoły, żutym przez prehistoryczną mieszkankę Skandynawii, znaleziono fragmenty jej DNA, na podstawie których zrekonstruowano kompletny genom kobiety – informują naukowcy na łamach „Nature Communications”.

Genom prehistorycznej mieszkanki Skandynawii zrekonstruowali naukowcy z Uniwersytetu w Kopenhadze (Dania) na podstawie resztek DNA, które pozostały w żutym przez nią kawałku smoły brzozowej (dziegciu). Odkryto tam również geny różnych mikroorganizmów sprzed tysięcy lat.

Tę prehistoryczną „gumę do żucia”, którą znaleziono na stanowisku archeologicznym w Lolland w południowej Danii, datowano na 5700 lat.

W ten sposób po raz pierwszy udało się zrekonstruować cały prehistoryczny genom ludzki, wykorzystując do tego inne źródło DNA niż kości.

Na podstawie zrekonstruowanego genomu ustalono płeć oraz pewne cechy wyglądu. Kobieta miała najprawdopodobniej ciemną karnację, ciemne włosy i niebieskie oczy. Genetycznie było jej bliżej do łowców-zbieraczy z kontynentalnej Europy, niż do dzisiejszych mieszkańców środkowej części Skandynawii.

Brzozowa smoła żywiczna, inaczej dziegieć, powstaje w wyniku tzw. suchej destylacji drewna. Stosowano ją jako klej, posiada również właściwości antyseptyczne. Archeolodzy znajdują bryłki dziegciu z odciśniętymi śladami zębów, co świadczy o tym, że były żute. Możliwe, że dziegieć pomagał na ból zębów lub służył do ich oczyszczania.

Więcej informacji tutaj. (PAP)