29.03.2024
19.12.2019 aktualizacja 19.12.2019

Dokładne zdjęcia centrum Drogi Mlecznej uzyskali astronomowie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Bardzo szczegółowe zdjęcia centralnych części Drogi Mlecznej – galaktyki, w której mieszkamy uzyskali astronomowie dzięki teleskopom Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO). Pozwoliło to na odkrycie nowych faktów z historii powstawania gwiazd w naszej galaktyce.

Przy pomocy Bardzo Dużego Teleskopu (VLT) naukowcy dokonali szczegółowego przeglądu centralnego obszaru Drogi Mlecznej. Projekt nosi nazwę GALACTICNUCLEUS i wykorzystuje duże pole widzenia oraz wysoką kątową zdolność rozdzielczą instrumentu HAWK-I, pracującego na teleskopie VLT. Zbadano w ten sposób ponad 3 miliony gwiazd.

Wyniki badań wskazują, że powstawanie gwiazd w Drodze Mlecznej nie odbywało się w sposób ciągły. Okazało się, że około 80 proc. gwiazd w centralnym rejonie naszej galaktyki uformowało się w najwcześniejszych latach jej istnienia, pomiędzy 8, a 13,5 miliardami lat temu. Później nastąpił trwający 6 miliardów lat okres, w którym rodziło się niewiele gwiazd. Następnie, około miliarda lat temu wystąpiły bardzo gwałtowne procesy gwiazdotwórcze trwające mniej niż 100 milionów lat. W centralnym obszarze galaktyki powstały wtedy gwiazdy o łącznej masie kilkudziesięciu milionów mas Słońca.

„Panujące wtedy warunki musiały być podobne do tych, które występują w tzw. galaktykach gwiazdotwórczych, które formują gwiazdy w tempie ponad 100 mas Słońca na rok” - wskazuje Nogueras-Lara z Max Planck Institute for Astronomy Heidelbergu w Niemczech. Dla porównania, obecnie w całej Drodze Mlecznej gwiazdy powstają w tempie jednej lub dwóch mas Słońca na rok.

Badacze przypuszczają, że gwałtowny wybuch aktywności gwiazdotwórczej doprowadził do bardzo licznych eksplozji supernowych - nawet ponad 100 tysięcy takich przypadków.

Wyniki badań opublikowano w czasopismach „Nature Astronomy” oraz „Astronomy & Astrophysics”. (PAP)