25.01.2020
15.01.2020 aktualizacja 15.01.2020

Jak przedłużyć życie o 500 procent? Badania nicieni dają wskazówkę

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Naukowcy zidentyfikowali synergistyczne szlaki sygnałowe, które aż pięciokrotnie mogą zwiększać długość życia C. elegans - nicienia wykorzystywanego jako organizm modelowy w badaniach nad starzeniem się - czytamy na łamach „Cell Reports”.

Według jednego ze współautorów publikacji, uzyskane u nicienia wydłużenie długości życia byłoby równoznaczne z życiem człowieka przez 400 lub 500 lat. Odkrycie to otwiera drzwi do opracowania nowych, skutecznych terapii przeciwstarzeniowych.

Autorami badania są specjaliści z MDI Biological Laboratory (USA), we współpracy z naukowcami z Buck Institute for Research on Aging w Novato (USA) oraz Nanjing University (Chiny).

Odkryli oni dwie główne ścieżki sygnałowe odpowiedzialne za starzenie się u C. elegans. Zwierzę to jest idealnym modelem do badania tego typu zjawisk, ponieważ dzieli wiele genów z ludźmi a jego krótka żywotność, wynosząca zaledwie 3-4 tygodnie, pozwala na szybką ocenę skutków różnych interwencji genetycznych i środowiskowych.

Ponieważ okazało się, że ścieżki, o których mowa, są utrwalone w ewolucji, czyli posiadamy je także my, naukowcy postanowili przyjrzeć się im dokładniej. Wykorzystali do tego fenotyp podwójnego mutanta, u którego zmieniono genetycznie szlak sygnalizacji insulinowej i szlaki związane z TOR. Ponieważ zmiana szlaków insulinowych daje 100-procentowy wzrost długości życia, a zmiana szlaku TOR 30-procentowy, badacze oczekiwali, że podwójny mutant będzie żył o 130 proc. dłużej. Ku ich zdziwieniu, jego żywotność wzrosła o 500 proc.

„To ich synergiczne działanie jest naprawdę szalone - podkreśla dr Jarod A. Rollins. - Okazuje się, że 1+1 nie równa się w tym przypadku 2, ale 5!”.

Jego zdaniem, odkrycie synergistycznej interakcji między dwoma szlakami sygnałowymi może doprowadzić do opracowania terapii skojarzonych, z których każda wpływałaby na inną ścieżkę, co zauważalnie przedłużyłoby ludzkie życie.

Synergiczna interakcja może również wyjaśniać, dlaczego wcześniej naukowcy nie byli w stanie zidentyfikować pojedynczego genu odpowiedzialnego za to, że niektóre osoby żyją bardzo długo, a do tego są wolne od poważnych chorób związanych z wiekiem.

Więcej tutaj. (PAP)