28.03.2024
18.01.2020 aktualizacja 18.01.2020

Naturalnie występujące białko może zastąpić ćwiczenia?

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Efekty intensywnych ćwiczeń fizycznych można uzyskać poprzez pobudzenie produkcji białka o nazwie sestryna. Wysoki poziom tego białka zapewnia większą wytrzymałość i wydolność oddechową, a także zapobiega zanikowi mięśni - wykazały badania.

Czy to możliwe, by czerpać korzyści płynące z uprawiania sportu, nie ruszając się z miejsca? Zdaniem naukowców z Uniwersytetu Michigan (USA) – jak najbardziej. Podczas eksperymentów prowadzonych na muszkach owocowych (Drosophila melanogaster) badacze wykazali, że za pozytywne efekty związane z aktywnością fizyczną odpowiada sestryna – białko gromadzące się w mięśniach po treningu.

Specjaliści zaobserwowali, iż samo zwiększenie poziomu sestryny, bez konieczności przemęczania się, umożliwia poprawę kondycji fizycznej, w tym wytrzymałości i wydolności oddechowej oraz zwiększenie spalania tłuszczu. Muszkom pozbawionym zdolności do wytwarzania sestryny nie pomagają natomiast nawet intensywne ćwiczenia.

Wyniki badania opublikowano na łamach „Nature Communications”.

„Uważamy, że sestryna pozwala koordynować te procesy biologiczne (związane z lepszą kondycją – PAP) poprzez włączanie i wyłączanie różnych szlaków metabolicznych. Ten rodzaj łącznego wpływu jest istotny dla powstawania efektów ćwiczeń” – komentuje prof. Jun Hee Lee, jeden z autorów pracy.

W powiązanym badaniu dr Pura Muñoz-Cánoves z Uniwersytetu Pompeu Fabra w Hiszpanii zademonstrowała, iż sestryna zapobiega również zanikowi mięśni w unieruchomionej kończynie.

„To niezależne badanie ponownie pokazało, że sama sestryna wystarczy, by uzyskać wiele korzyści płynących z ruchu i ćwiczeń fizycznych” – dodaje prof. Lee.

Zbyt wcześnie jednak, by wykorzystać suplementy z sestryną do zastępowania ćwiczeń. To nie takie proste – twierdzą badacze. Po pierwsze cząsteczki sestryny są zbyt duże, aby przyjmować je w formie suplementu. A po drugie naukowcy wciąż próbują ustalić, w jaki właściwie sposób sestryna wytwarzana jest w organizmie. (PAP)