16.04.2024
27.01.2020 aktualizacja 27.01.2020

Zsekwencjonowano genom kałamarnicy olbrzymiej

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Genom kałamarnicy olbrzymiej, tajemniczego giganta z głębin morskich, udało się zsekwencjonować międzynarodowemu zespołowi naukowców. Wyniki badań opublikowano na stronie pisma naukowego „GigaScience”.

Kałamarnica olbrzymia (Architeuthis dux) dorasta do 18 m długości, w tym ok. 12 m mogą mierzyć jej macki, których ma dziesięć, jej oczy zaś są wielkie jak talerze. Być może opowieści o krakenie, potworze z głębin, z którym m.in. walczył kapitan Nemo, dotyczą właśnie tego gatunku kałamarnic.

Znajomość anatomii kałamarnic olbrzymich opiera się głównie na badaniu ich szczątków wyrzucanych na brzeg morski. Ponieważ żyją na dużej głębokości, rzadko się je widuje. Nigdy nie udało się schwytać żywej kałamarnicy olbrzymiej.

Z tego względu zsekwencjonowanie genomu tego morskiego giganta może przynieść wiele interesujących informacji o jego biologii i ewolucji, tym bardziej, że głowonogi uważane są za bardzo inteligentne zwierzęta.

Zespół kierowany przez profesor Rute da Fonseca z Uniwersytetu Kopenhaskiego w Danii odkrył, że genom kałamarnicy olbrzymiej także jest olbrzymi, liczy bowiem 2,7 mld par DNA, co oznacza, że stanowi ok. 90 proc. wielkości ludzkiego genomu.

Co ciekawe, wstępne analizy dowodzą, że w genomie kałamarnicy olbrzymiej licznie występują geny odpowiedzialne za kodowanie białek z rodziny protokadheryn. Regulują one m.in. właściwe funkcjonowanie układu nerwowego, w tym mózgu. Do niedawna uważano, że posiadają je wyłącznie kręgowce.

Więcej: https://www.mbl.edu/blog/the-mysterious-legendary-giant-squids-genome-is-revealed/ (PAP)