Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
04.02.2020 aktualizacja 04.02.2020

Dzieci lepiej chwalić niż ganić

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Uczniowie otrzymujący od nauczycieli więcej pochwał niż nagan lepiej się zachowują i dłużej koncentrują na zadaniach – wynika z badania opublikowanego na łamach „Educational Psychology”.

Naukowcy z Uniwersytetu Brighama Younga (USA) przez trzy lata obserwowali ponad 2,5 tys. uczniów przedszkoli i szkół podstawowych – dzieci w wieku od 5 do 12 lat. Wykazali, że maluchy uczęszczające do klas, w których nauczyciele najczęściej stosowali pochwały, uważały na lekcjach od 20 do 30 proc. dłużej, niż rówieśnicy ganieni za niewłaściwe postępowanie.

Korelacja pomiędzy liczbą pochwał a zdolnością do koncentrowania się na nauczycielu i zadaniach występowała zarówno w klasach biorących udział w programie interwencyjnym, zakładającym nagradzanie uczniów za odpowiednie zachowania, jak również w klasach, w których nauczyciele wykazywali naturalną skłonność do chwalenia uczniów.

„Niestety poprzednie badania pokazały, że nauczyciele mają raczej tendencję do upominania uczniów za problematyczne zachowania, niż do chwalenia ich za właściwe postępowanie. Może to wywierać negatywny wpływ na zachowanie ucznia i całej klasy” – komentuje koordynator badania dr Paul Caldarella.

„Chwalenie jest formą informacji zwrotnej od nauczyciela, której uczniowie potrzebują, by zrozumieć, jakiego zachowania się od nich oczekuje i jakie zachowanie jest cenione przez nauczycieli” – dodaje badacz.

Wcześniejsze badania sugerowały, że dzieci dłużej koncentrujące się na lekcjach, osiągają lepsze wyniki w nauce. Chwalenie może więc sprzyjać lepszym ocenom w szkole.

„Każdy lubi być chwalony i doceniany za swoje starania – to ważna część kształtowania u dzieci poczucia własnej wartości i pewności siebie” – mówi dr Caldarella.

„Także z perspektywy behawioralnej zachowanie, które jest wzmacniane, częściej się powtarza, więc jeśli nauczyciele będą chwalić uczniów za dobre zachowanie – takie jak słuchanie nauczyciela, proszenie o pomoc, itd. – zacznie się ono pojawiać częściej, co będzie sprzyjać uczeniu się” – podsumowuje.

O badaniu można przeczytać na stronie: https://doi.org/10.1080/01443410.2020.1711872. (PAP)

ooo/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024