18.02.2020
PL EN
03.02.2020 aktualizacja 03.02.2020

Czas na kolejny Eksperyment Łańcuchowy

PAP/Jacek Bednarczyk; Kraków, 28.05.2016 PAP/Jacek Bednarczyk; Kraków, 28.05.2016

Zbudowanie urządzenia, które przy pomocy jak największej liczby zjawisk i praw fizycznych przetransportuje metalową kulkę z jednego jego końca na drugi - to wyzwanie dla uczestników Eksperymentu Łańcuchowego. Do 8 marca można zgłaszać się do konkursu organizowanego przez Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Konkurs wymaga praktycznego zastosowania praw fizyki, łączy naukę z zabawą, majsterkowaniem oraz rozwojem umiejętności komunikacyjnych. Co roku biorą w nim udział uczniowie wszystkich etapów edukacyjnych, przedszkolaki oraz całe rodziny. Aby dołączyć do wspólnej zabawy wystarczy przesłać zgłoszenie i rozpocząć budowę swojej machiny.

Ósmy finał Eksperymentu Łańcuchowego, podczas którego urządzenia skonstruowane przez drużyny konkursowe zostaną połączone w jeden łańcuch, odbędzie się 9 maja na Kampusie 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nagrody będą przyznawane w różnych kategoriach wiekowych.

Historia konkursu „Eksperyment Łańcuchowy" rozpoczęła się w 2005 roku w Słowenii. Od tego czasu konkurs cieszy się zainteresowaniem wśród tamtejszych dzieci i młodzieży, rokrocznie angażując ponad 50 drużyn. Dzięki porozumieniu studentów Instytutu Fizyki UJ oraz organizatorów słoweńskiej edycji, od 2013 roku konkurs odbywa się także w Polsce.

Uczestnicy, pracując w grupach, budują urządzenie o wymiarach nieprzekraczających ławki szkolnej, którego działanie rozpoczyna się z chwilą otrzymania kulki od urządzenia poprzedzającego, kończy zaś przekazaniem jej urządzeniu następnemu. Pomiędzy tymi punktami, w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, kulka (bądź kulki, ich ilość jest nieograniczona) ma wykorzystywać lub wywołać jak najwięcej zjawisk fizycznych.

„Eksperyment Łańcuchowy” jest konkursem nie tylko dla osób interesujących się fizyką. Od uczestników nie jest wymagana konkretna wiedza, lecz kreatywność, umiejętność majsterkowania i chęć nauki poprzez zabawę. Urządzenia do łańcucha nie da się zbudować w oparciu o wzory – trzeba sprawdzić, jak teoria działa w praktyce. Napotykane trudności tylko pomagają w konstruowaniu ciekawszych urządzeń.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej: www.lancuch.if.uj.edu.pl

PAP - Nauka w Polsce

kol/ ekr/

Copyright © Fundacja PAP 2020