29.03.2024
11.02.2020 aktualizacja 12.02.2020

Inwazyjny szerszeń azjatycki dotarł na północ Niemiec

Didier Descouens - Praca własna, Vespa velutina nigrithorax, Wikipedia Didier Descouens - Praca własna, Vespa velutina nigrithorax, Wikipedia

Inwazyjny szerszeń azjatycki, zagrażający m.in. pszczołom, pojawia się na w nowych miejscach Europy. O jego obecności w Hamburgu na północy Niemiec informują naukowcy publikujący w piśmie „Evolutionary Systematics”.

Szerszeń azjatycki występuje naturalnie w Chinach, północnych Indiach i Azji Południowo-Wschodniej. Z czasem zaczął się jednak rozprzestrzeniać w inne rejony Azji. Pierwszy w Europie okaz został schwytany w 2005 r. w południowo zachodniej Francji, dokąd mógł dotrzeć z Chin wraz z transportem. Kolejne osobniki – jak i fakt, że się rozmnażają - odnotowano w innych miejscach Europy południowej i środkowej: Hiszpanii,

Portugalii, Belgii, Włoch, Holandii, Wielkiej Brytanii i Niemiec południowo zachodnich.

Na początku września 2019 żywego szerszenia schwytano w niemieckim Hamburgu. To najbardziej na północy wysunięte miejsce w Europie i na świecie, w jakim zaobserwowano ten gatunek.

Według autorów doniesienia na łamach „Evolutionary Systematics” – naukowców z Centrum für Naturkunde w Hamburgu - może to sygnalizować, iż inwazyjny gatunek rozprzestrzenia się dalej na północ.

Dotychczas wydawało się, że klimat północnych Niemiec nie powinien odpowiadać temu szerszeniowi. Jego obserwacja wskazuje jednak, że może on się pojawiać również w chłodniejszych częściach kontynentu. Wciąż nie wiadomo, czy jest w stanie stworzyć tam stabilną populację.

Gatunki inwazyjne to jedno z większych zagrożeń dla ekosystemów. Konkurują z gatunkami rodzimymi o siedliska i pokarm, uczestniczą w przenoszeniu patogenów i chorób, powodują straty w gospodarce, np. w rolnictwie.

Szerszeń azjatycki poluje na wiele różnych pożytecznych dla człowieka owadów, m.in. pszczołę miodną. Eksperci sądzą, że stanowi on zagrożenie dla hodowli pszczół, a nawet ekosystemów.

Więcej – na stronie publikacji. (PAP)