20.04.2024
22.02.2020 aktualizacja 25.02.2020

Reprodukujący się genom z laboratorium

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Po raz pierwszy naukowcom udało się sztucznie stworzyć cały, nieduży genom, który posiada główną cechę życia: sam się powiela. Na bazie takich genomów mogłoby np. powstać proste komórki produkujące potrzebne ludziom substancje.

Naukowcy z Instytutu Biochemii Maxa Plancka opisali kolejny, ważny krok w rozwoju tzw. syntetycznej biologii.

Specjaliści tej dziedziny próbują tworzyć życie niejako od podstaw, z podstawowych cegiełek.

Jedną z głównych części każdej komórki jest przechowujący geny, zbudowany z DNA genom.

Badaczom, po raz pierwszy udało się stworzyć system z genomem, który się powiela.

„Nasz system jest w stanie samodzielnie odtwarzać znaczną część swoich molekularnych składowych” - mówi jeden z autorów dokonania dr Hannes Mutschler.

Stworzony sztucznie genom zawiera m.in. pobrane z bakterii E. coli geny dla 30 enzymów niezbędnych dla powielania DNA. W połączeniu z systemem, który w warunkach in vitro (poza organizmem żywym) produkuje białka, powstał samoreplikujący się układ.

„W przeciwieństwie do wcześniejszych osiągnięć, potrafi on czytać i kopiować stosunkowo długie genomy zbudowane z DNA” - podkreśla Kai Libicher, główny autor publikacji, która ukazała się w piśmie „Nature Communications”.

Badacze próbowali replikować genomy o różnej długości. Największy, z jakim odnieśli sukces, miał 116 tys. par zasad - podstawowych jednostek genomu. To długość typowa dla bardzo prostych komórek.

W przyszłości autorzy tego dokonania chcą wydłużyć wykorzystany genom oraz stworzyć zamknięty, oddzielony od środowiska system, który będzie pobierał składniki odżywcze z otoczenia i wydalał uboczne produkty swojego działania.

Niewielkie komórki tego rodzaju mogłyby produkować różne substancje na życzenie lub posłużyć do prac nad budową bardziej złożonych żywych organizmów.

Więcej informacji tutaj i tu. (PAP)