Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
20.03.2020 aktualizacja 20.03.2020

Już 95 proc. przedmiotów na Politechnice Śląskiej prowadzone na Platformie Zdalnej Edukacji

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Już 95 proc. przedmiotów, nauczanych w tym semestrze na Politechnice Śląskiej, prowadzone jest - w różnych formach - na odległość, z wykorzystaniem Platformy Zdalnej Edukacji. Dziennie studenci i nauczyciele akademiccy logują się do niej ok. 30 tys. razy - wynika z danych uczelni.

"Formy zdalnego nauczania każdego z ponad 3 tys. przedmiotów są na bieżąco ustalane między prowadzącymi zajęcia a starostami poszczególnych grup. Niektóre zajęcia odbywają się nawet zgodnie z godzinowym grafikiem" - powiedziała w piątek PAP rzeczniczka Politechniki Śląskiej Jadwiga Witek.

Wśród sposobów zdalnej nauki są zarówno zajęcia tzw. asynchroniczne, kiedy studenci pracują indywidualnie na podstawie udostępnionych przez wykładowców materiałów, zajęcia z wykorzystaniem internetowego czatu, jak i spotkania online - formuła jest uzgadniana w grupach i dostosowywana do możliwości studentów i nauczycieli. Częsta jest też praca projektowa, kiedy studenci w grupach wykonują określone zadania.

Obecnie wszystkie zajęcia na Politechnice Śląskiej, gdziem kształci się prawie 19 tys. studentów i doktorantów, są prowadzone tylko za pośrednictwem Platformy Zdalnej Edukacji, a posiadanie konta e-learningowego na tej platformie i korzystanie z niego stało się warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia zajęć.

Operatorem i administratorem Platformy Zdalnej Edukacji, dostępnej pod adresem https://platforma.polsl.pl/ jest Centrum Zdalnej Edukacji Politechniki Śląskiej. Udostępnia ono system informatyczny przeznaczony do wspomagania oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Materiały merytoryczne w ramach poszczególnych kursów opracowują i udostępniają sami prowadzący zajęcia nauczyciele ze wszystkich jednostek organizacyjnych uczelni.

Liczba przedmiotów realizowanych na Politechnice w trybie zdalnym w okresie zawieszenia zajęć stale rośnie. W krótkim czasie, bo od 16 marca, czyli od dnia, gdy zgodnie z zarządzeniem rektora uczelnia przeszła na zdalny tryb kształcenia, na platformie udostępnianych jest do kilkuset nowych przedmiotów dziennie i stale pojawiają się nowe materiały.

"Np. w ciągu doby z 18 na 19 marca zarejestrowano 400 przedmiotów, które ze świata realnego zostały przeniesione do cyberprzestrzeni. Obecnie liczba tych przedmiotów na Platformie wynosi ok. 3 tys., wobec ponad 3,2 tys. wszystkich przedmiotów nauczanych w tym semestrze" - podała rzeczniczka Politechniki.

Dla prowadzących zajęcia przygotowano specjalny szablon do tworzenia materiałów edukacyjnych oraz oprogramowanie do samodzielnego tworzenia treści dydaktycznych i edukacyjnych, wykorzystywanych w kształceniu zdalnym. Ponadto Centrum Zdalnej Edukacji zapewnia studentom i nauczycielom wsparcie techniczne i obsługuje HelpDesk. Działanie systemu jest na bieżąco monitorowane. 

PAP - Nauka w Polsce, Marek Błoński

mab/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024