20.04.2024
03.04.2020 aktualizacja 03.04.2020

Naukowcy: do budowy księżycowych baz można wykorzystać mocz astronautów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Europejscy naukowcy opracowali beton, który można stworzyć z księżycowej gleby i zawartego w moczu mocznika. Pierwsze testy dają optymistyczne wyniki.

NASA, ESA i chińska agencja kosmiczna przygotowują się do budowy w nadchodzących dekadach baz na Srebrnym Globie. Astronauci zaangażowani w to przedsięwzięcie będą musieli sobie poradzić z promieniowaniem, wysokimi temperaturami, meteorytami, a także logistyką - transportem materiałów do wzniesienia księżycowych konstrukcji.

Ten ostatni problem być może da się rozwiązać w niekonwencjonalny sposób.

To szczególnie ważne, bo wynoszenie materii z Ziemi w przestrzeń jest kolosalnie drogie. Dlatego poszukuje się sposobów, aby na Księżycu budować z materiałów, które są już na miejscu.

Mając to na uwadze, specjaliści z Norwegii, Hiszpanii, Holandii i Włoch, przy współpracy z ESA opracowali sposób na wytwarzanie cementu z księżycowego regolitu, z zastosowaniem mocznika. Substancję tę można naturalnie pozyskiwać z moczu.

„Aby otrzymać geopolimerowy beton, który można będzie wykorzystać na Księżycu, można użyć tego, co jest na miejscu: regolitu (sypki materiał obecny na powierzchni) i wody z obecnego w niektórych miejscach lodu” - wyjaśnia prof. Ramón Pamies z Politecniki w Cartagenie, współautor pracy opublikowanej na łamach „Journal of Cleaner Production”.

„Jednak to nie wszystko. W naszym badaniu zobaczyliśmy, że wykorzystać można produkt uboczny, taki jak mocz pochodzący od mieszkańców księżycowej bazy. Dwa główne składniki tego fizjologicznego płynu to woda i mocznik. To cząsteczka, która umożliwia zerwanie wiązań wodorowych, a przez to obniża lepkość wielu wodnych mieszanin” - dodaje naukowiec.

Korzystając z opracowanego w ESA materiału podobnego do księżycowego regolitu, badacze sprawdzili działanie różnych zmiękczaczy, w tym mocznika.

Z użyciem drukarek 3D wytworzyli z uzyskanych materiałów cylindryczne bloki.

W kolejnych testach, oparty na moczniku materiał utrzymywał duże ciężary przy minimalnych odkształceniach.

Po ośmiu cyklach zamrażania i rozmrażania (podobnych do zachodzących na Księżycu) wytrzymałość struktury jeszcze wzrosła.

„Nie sprawdzaliśmy jeszcze, jak mocznik wyekstrahować z moczu, ponieważ dopiero oceniamy, czy będzie to potrzebne. Być może inne składniki moczu także da się bowiem wykorzystać do otrzymania geopolimerowego betonu. Do stworzenia odpowiedniej mikstury mogłaby być użyta woda zawarta w moczu razem z tą, znalezioną na Księżycu” - wyjaśnia Anna-Lena Kjøniksen z Uniwersytetu w Østfold.

Więcej informacji na stronie: https://www.agenciasinc.es/en/News/Astronaut-urine-to-build-moon-bases