20.04.2024
02.04.2020 aktualizacja 02.04.2020

Opracowano technologię wyrobu słomek z biodegradalnego plastiku

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Hiszpańscy naukowcy opracowali biodegradalne słomki z jednego z polihydroksyalkanianów (PHA). Plastikowy produkt wytrzymuje wysokie temperatury i w przeciwieństwie do papierowych słomek nie zmienia smaku napoju.

Jak poinformował koordynator studium badawczego Luis Cabedo Mas, technologia, na podstawie której wytwarzane są słomki, nie wykorzystuje do ich produkcji żadnych substancji pochodnych od ropy naftowej.

We wnioskach z badania, opublikowanego w madryckim dzienniku “La Razon”, szef zespołu badawczego wyjaśnił, że ekologiczne słomki bazują na jednym z polihydroksyalkanianów, całkowice rozpuszczalnym w środowisku naturalnym.

Cabedo Mas zaznaczył, że substancja, z której wytwarzane są biodegradalne słomki, powstaje przy udziale bakterii i rozkłada się samoczynnie w środowisku naturalnym.

“Te same bakterie, które pomagają wytwarzać ten polimer, mogą go również rozkładać” - dodał hiszpański badacz.

Koordynator zespołu badawczego poinformował, że produkcja słomek z biodegradalnego plastiku już ruszyła w jednym z hiszpańskich zakładów usytuowanych na terenie wspólnoty autonomicznej Walencji, na wschodzie kraju. Do obrotu powinny trafić w pierwszej połowie 2020 r.

Nowy produkt powstał we współpracy zespołu badwczego z Wydziału Polimerów i Materiałów Zaawansowanych Uniwersytetu Jaume I w Castellonie (UJI), a także pracowników Laboratorium Nowych Materiałów i Nanotechnologii Instytutu Agrochemicznego i Technologii Wyższej Rady Badań Naukowych (IATA-CSIC) z regionu Walencji. (PAP)