20.04.2024
06.04.2020 aktualizacja 06.04.2020

Wczesne wprowadzenie pokarmów stałych zmienia mikrobiom jelitowy malucha

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Podawanie stałego pokarmu dzieciom przed trzecim miesiącem życia wpływa na mikrobiom jelitowy i może zwiększać ryzyko otyłości – wynika z badań opublikowanych w piśmie „BMC Microbiology”.

Dotychczasowe badania wskazywały, że wprowadzenie pokarmów stałych u dzieci do 6. miesiąca życia zwiększa ryzyko nadwagi i otyłości, a także ryzyko rozwoju alergii pokarmowych, astmy czy atopowego zapalenia skóry. Naukowcy z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health ustalili, że przyczyną może być modyfikacja mikrobiomu jelitowego.

Badacze co trzy miesiące przeprowadzali wywiady z matkami 67 dzieci oraz analizowali próbki kału maluchów w wieku 3, a następnie 12 miesięcy.

Próbki pochodzące od dzieci, którym wprowadzono pokarmy stałe przed trzecim miesiącem życia, były znacznie bardziej różnorodne pod względem szczepów bakterii niż próbki od dzieci, które zaczęły spożywać stałe pokarmy później.

Zaobserwowano także, że w jelitach dzieci, którym wcześnie wprowadzono pokarmy stałe, występował wyraźnie wyższy poziom kwasu masłowego i innych krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych (metabolitów wytwarzanych przez bakterie).

Wcześniejsze badania wykazały związek wysokiego stężenia krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych w kale z podwyższonym ryzykiem otyłości, cukrzycy i nadciśnienia.(PAP)