23.04.2024
08.05.2020 aktualizacja 08.05.2020

Fundacja na rzecz Nauki Polskiej wspiera Warsaw Genomics w walce z COVID-19

Źródło: mat. pras. FNP Źródło: mat. pras. FNP

Fundacja na rzecz Nauki Polskiej przekaże 180 tys. zł zespołowi spółki Warsaw Genomics, która wykonuje 3,5 tys. testów w kierunku SARS-CoV-2 dziennie - poinformowała w piątek FNP. W skład zespołu wchodzą laureaci Fundacji.

Warsaw Genomics to spółka zajmująca się tworzeniem i realizacją czułych i dokładnych testów wykrywających choroby genetyczne. W obliczu pandemii COVID–19 skoncentrowała swoje wysiłki i zasoby na realizacji testów molekularnych wykrywających zarażenie koronawirusem.

"Pod kierunkiem laureatów FNP – prof. dr. hab. n. med. Krystiana Jażdżewskiego i dr hab. n. med. Anny Wójcickiej - zespół naukowców, lekarzy i diagnostów nieprzerwanie od 20 marca, przez 7 dni w tygodniu, niemal 24 godziny na dobę pracuje, aby wykonywać bezpłatne testy dla personelu medycznego, szpitali i stacji sanitarno-epidemiologicznych. Aktualnie w laboratorium analizowanych jest 3,5 tys. testów na dobę, co stanowi duży wkład w liczbę wszystkich testów w kierunku SARS-CoV-2 wykonywanych dziennie w Polsce (średnio ok. 15 tys.)" - przypomniała FNP.

"Jesteśmy pełni podziwu i uznania dla wielkiej pracy wykonywanej przez cały zespół Warsaw Genomics. (...)Realizując jeden z podstawowych celów statutowych FNP, jakim jest finansowanie uznanych przez środowisko naukowców i zespołów badawczych, zdecydowaliśmy się na przekazanie zespołowi Warsaw Genomics środków w wysokości 180 tys. zł" – powiedział prezes Fundacji na rzecz Nauki Polskiej prof. Maciej Żylicz, cytowany w komunikacie.

Przekazana kwota ma na celu sfinansowanie rocznego zatrudnienia w zespole diagnostycznym osoby ze stopniem doktora na wczesnym etapie kariery naukowej.

Dr hab. n. med. Anna Wójcicka, współzałożycielka Warsaw Genomics zaznaczyła, że podejmując decyzję o umożliwieniu realizacji testów diagnostycznych w kierunku SARS-CoV-2 szpitalom i placówkom medycznym, uruchamiając e-poradnię, spółka kieruje się priorytetem swej działalności - dążeniem do bycia zaufanym partnerem służby zdrowia. "Otrzymane wsparcie, a jednocześnie wyróżnienie, jest dla nas potwierdzeniem, że działamy i zmierzamy w dobrym kierunku" - dodała.

Jak podkreślono w komunikacie, wsparcie dla Warsaw Genomics to niejedyne środki przekazane przez FNP na walkę z pandemią. "Wykorzystując dotację otrzymaną od Instytutu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (jako jedyna organizacja z Polski), FNP przekazała 125 tys. euro laboratorium prof. Marcina Drąga z Politechniki Wrocławskiej. Kwota ta pozwoli na sfinansowanie dalszych badań prowadzonych przez zespół prof. Drąga dotyczących wirusa SARS-CoV-2, które mogą w znacznym stopniu przyczynić się do opracowania sposobów leczenia i diagnozowania pacjentów" - przypomniano.

Ponadto FNP uruchomiła tematyczny nabór wniosków na badania służące zwalczaniu pandemii COVID-19 z łącznym budżetem w wysokości 15 mln zł dla aktualnych beneficjentów programów TEAM, TEAM-TECH, FIRST-TEAM, HOMING i POWROTY.