19.04.2024
11.05.2020 aktualizacja 11.05.2020

We wtorek i środę spotkanie Księżyca, Jowisza i Saturna na porannym niebie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

We wtorek i środę w drugiej połowie nocy i na porannym niebie będzie można dostrzec widowiskową konfigurację Księżyca z jasnymi planetami: Jowiszem i Saturnem. Zjawisko można podziwiać gołym okiem.

Bliskie spotkania obiektów na niebie, zwane przez astronomów „koniunkcjami”, albo „złączeniami”, bywają bardzo widowiskowe, jeśli biorą w nich udział jasne obiekty, dobrze widoczne gołym okiem.

Właśnie taka sytuacja będzie miała miejsce w najbliższy wtorek i środę (12 i 13 maja). Główną rolę w spektaklu odegrają Księżyc oraz planety Jowisz i Saturn. Naturalny satelita Ziemi będzie wtedy blisko ostatniej kwadry, czyli będzie widoczna mniej więcej połowa jego tarczy. Towarzyszyć mu będzie Jowisz z blaskiem minus 2,4 magnitudo oraz nieco słabszy Saturn (0,5 magnitudo). Wartości te oznaczają, że jasność Jowisza będzie przewyższać jasność gwiazd nocnego nieba, a Saturn będzie porównywalny z najjaśniejszymi gwiazdami.

Wszystkie trzy obiekty wzejdą przed godziną drugą nad ranem i będą widoczne aż do wschodu Słońca. Początkowo będą bardzo nisko nad horyzontem, więc lepiej próbować je zobaczyć około godziny trzeciej lub czwartej, gdy wzniosą się na kilkanaście stopni nad horyzont.

12 maja Jowisz i Saturn będą widoczne po lewej stronie (na wschód) od Księżyca, natomiast 13 maja będzie odwrotnie – Księżyc zdąży przemieścić się na tyle, że teraz Jowisz i Saturn będą po prawej stronie (na zachód) od niego. Najmniejsza odległość, na jaką Srebrny Glob zbliży się do planet, wyniesie 2 stopnie (Jowisz) i 3 stopnie (Saturn).

Następna okazja do zobaczenia bliskiego spotkania Księżyca z Jowiszem i Saturnem nastąpi 9 czerwca o podobnej porze. Wtedy jednak Księżyc będzie bliżej pełni.

Gdy na niebie widzimy planety lub planety i Księżyc bardzo blisko siebie, oznacza to, że w Układzie Słonecznym są one fizycznie ustawione blisko jednej linii – patrząc z naszego punktu obserwacji (czyli z Ziemi).