20.04.2024
17.05.2020 aktualizacja 17.05.2020

Dzięki terapii genowej myszy zwiększyły masę mięśniową

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Jednorazowe podanie myszom wirusa z pewnym genem sprawiło, że bez ćwiczeń i na tłustej diecie zwierzęta dwukrotnie zwiększyły masę mięśniową i siłę. Pojawiły się przy tym różne korzyści w stawach i układzie krwionośnym.

Zwiększenie siły i masy mięśni wymaga miesięcy, a nawet lat ćwiczeń. To zmartwienie nie tylko miłośników siłowni, ale także np. osób z zapaleniem kostno-stawowym. Zaleca się im ćwiczenia, wzmocnienie mięśni i redukcję tkanki tłuszczowej, jednak nawet pomocny ruch często u tych osób wywołuje ból.

Badacze z Washington University School of Medicine w St. Louis, na łamach magazynu „Science Advances” opisali nietypowe, potencjalnie rewolucyjne podejście do tego problemu.

Ośmiotygodniowym myszom naukowcy podali pojedynczy zastrzyk z wirusem niosącym gen folistatyny, która blokuje białko ograniczające wzrost mięśni.

Nawet bez żadnych dodatkowych ćwiczeń, na bogatej w tłuszcz diecie, masa mięśniowa myszy wzrosła ponad dwa razy. Również siła zwiększyła się prawie dwukrotnie.

To nie wszystko. Zmalała ilość uszkodzeń chrząstki związanych z zapaleniem kostno-stawowym, spadła liczba komórek i białek wywołujących stany zapalne, a także złagodzeniu uległy problemy metaboliczne.

Naukowcy martwili się, że wywołany terapią wzrost niektórych mięśni może okazać się szkodliwy. Mogło np. dojść do niekorzystnego rozrostu serca. Jednak myszy miały też zdrowsze serca i naczynia krwionośne niż zwierzęta kontrolne.

Okazały się przy tym wyraźnie mniej wrażliwe na ból.

„Otyłość jest najpowszechniejszym czynnikiem ryzyka zapalenia kostno-stawowego. Nadwaga może zmniejszyć możliwości ćwiczenia i korzystania z terapii ruchowej. Znaleźliśmy sposób na wykorzystanie terapii genowej do szybkiego budowania mięśni. Zabieg miał kolosalny wpływ na myszy i utrzymał ich wagę na odpowiednim poziomie. Sugeruje to, że podobne podejście może być skuteczne w leczeniu zapalenia stawów, szczególnie w przypadku dużej otyłości” - mówi autor eksperymentu prof. Farshid Guilak.

Do ewentualnej terapii na ludziach potrzebne byłyby oczywiście dalsze, liczne badania, ale gdyby metoda okazała się skuteczna i bezpieczna, mogłaby pomagać przede wszystkim osobom z takimi chorobami jak dystrofia mięśniowa czy właśnie zapalenie kostno-stawowe.

„Mogą minąć lata, zanim uda się dopracować coś takiego, ale jesteśmy podekscytowani możliwością zmniejszania uszkodzeń stawów związanych z zapaleniem kostno-stawowym oraz pomocy osobom z ekstremalną otyłością” - podkreśla prof. Guilak.

Więcej informacji na stronie: https://medicine.wustl.edu/news/a-gene-therapy-creates-super-mice-building-muscle-reducing-fat/