20.04.2024
14.05.2020 aktualizacja 14.05.2020

Badanie: mężczyźni mają więcej enzymu sprzyjającego COVID-19

Fot.  EPA/ETIENNE LAURENT 22.04.2020 Fot. EPA/ETIENNE LAURENT 22.04.2020

Wyniki badania z udziałem kilku tysięcy pacjentów pokazują, że mężczyźni mają we krwi więcej enzymu ACE2. Białko to pomaga wirusowi SARS-CoV-2 infekować komórki. To dlatego panowie są bardziej podatni na infekcję koronawirusem - sugerują badacze na łamach „European Heart Journal”.

Naukowcy z Uniwersyteckiego Centrum Medycznego w Groningen odkryli we krwi mężczyzn większe stężenie konwertazy angiotensyny 2 (ACE2) - enzymu, który nowy koronawirus wykorzystuje do zakażania komórek.

„Duże ilości ACE2 występują w płucach, więc białko to, jak się uważa, jest kluczowe dla postępów zaburzeń pracy płuc w przebiegu COVID-19” - podkreśla prof. Adriaan Voors, współautor pracy.

„Kiedy odkryliśmy, że jeden z głównych biomarkerów - ACE2 występuje w dużo większych ilościach u mężczyzn, niż u kobiet, zdałem sobie sprawę, że może to stanowić wytłumaczenie, dlaczego mężczyźni częściej umierają na COVID-19, niż kobiety” - opowiada jeden z badaczy dr Iziah Sama.

Naukowcy sprawdzili stężenie ACE2 w próbkach krwi pobranych od 1485 mężczyzn i 537 kobiet z niewydolnością serca z 11 europejskich krajów. Potem przebadali kolejną grupę osób, także z niewydolnością serca - 1123 mężczyzn i 575 kobiet.

W pierwszej grupie średnia wieku mężczyzn wynosiła 69, a kobiet - 75 lat, a w drugiej odpowiednio 74 i 76.

Co istotne, ACE2 występuje nie tylko w płucach, ale także w sercu, nerkach, tkance wyściełającej naczynia krwionośne i w szczególnie dużych ilościach - w jądrach.

Naukowcy spekulują, że wysoka obecność ACE2 w jądrach może przynajmniej częściowo wyjaśnić wyższe stężenie enzymu we krwi mężczyzn i ich podatność na chorobę.

Badanie miało pewne ograniczenie. Otóż nie sprawdzało ilości enzymu w tkankach - np. w płucach kobiet i mężczyzn, a jedynie we krwi. Tymczasem to tkankowy enzym jest potrzebny wirusowi. Mimo wszystko wyniki stanową ważną wskazówkę.

Mają przy tym znaczenie także dla osób z niewydolnością serca leczonych inhibitorami konwertazy angiotensyny czy blokerami receptorów angiotensyny.

„Nasze wyniki nie wskazują na potrzebę przerwania podawania tych leków u pacjentów z COVID-19, jak to sugerowały wcześniejsze raporty” - mówi jednak prof. Voors.

Kilka niedawnych prac wskazywało, że inhibitory konwertazy angiotensyny mogą zwiększać stężenie ACE2 w osoczu krwi.

Badacze nie wykryli przyjmujących je osób osób większej ilości ACE2, a taki wzrost świadczyłby o potencjalnym większym zagrożeniu wirusem.

Blokery receptorów angiotensyny oraz inhibitorami konwertaz angiotensyn nawet zmniejszały ilość ACE2.

Jednak autorzy nowej pracy zwracają uwagę, że sprawdzali tylko stężenie enzymu we krwi, a nie w tkankach. Badanie nie udziela też odpowiedzi w kwestii działania tych leków u pacjentów z COVID-19.

Wyniki dotyczą głównie osób z niewydolnością serca, którzy nie mieli COVID-19.

Jednocześnie okazało się, że po uwzględnieniu podawania antagonistów receptorów mineralokortykoidów (MRA), historii chronicznej obturacyjnej choroby płuc, bajpasów serca i migotania przedsionków, płeć męska była najsilniejszym czynnikiem podnoszącym stężenie tego sprzyjającego wirusowi enzymu.

Więcej informacji na stronach: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020-05/esoc-mbc050720.php