29.03.2024
27.05.2004 aktualizacja 27.05.2004

Polscy naukowcy odkryli gen odpowiedzialny za raka jelita grubego

<p><strong>Naukowcy z Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie odkryli jeden z genów odpowiedzialnych za powstawanie raka jelita grubego</strong>. Opracowany przez nich test genetyczny pozwoli zidentyfikować osoby, które mają go w postaci zmutowanej i pomoże zapobiegać rozwojowi choroby.</p>

Jak przypomina szef działającego przy PAM Międzynarodowego Centrum Nowotworów Dziedzicznych prof. Jan Lubiński, opisany przez pracujących pod jego kierownictwem naukowców gen jest przyczyną około 15 proc. zachorowań na raka jelita grubego, jednej z najczęściej występujących w Polsce chorób nowotworowych.

Nauce znane są już niektóre geny, warunkujące powstawanie nowotworów, w tym jelita grubego. "Odkrywanie kolejnych zwiększa możliwości wykrycia skłonności do zachorowań u większej populacji, a tym samym może znacznie obniżyć koszty zapobiegania zachorowaniom" - podkreśla Lubiński.

Znane do tej pory geny pozwalały zdiagnozować około 15 proc. zachorowań na raka jelita grubego. Odkrycie polskich naukowców może podwoić ten wskaźnik.

Prof. Lubiński koordynuje międzynarodowy projekt poszukiwania genów odpowiedzialnych za rozwój m.in. raka piersi i jelita grubego. Biorą w nim udział m.in. naukowcy z Francji, Finlandii, Niemiec i Anglii.

Zdaniem naukowca, w przypadku nowotworów dziedzicznych najważniejsza jest profilaktyka, która może znacznie obniżyć ryzyko zachorowania. Lubińskiemu udało się zebrać dane o zachorowaniach na różne rodzaje raka w rodzinach pacjentów z całego regionu zachodniopomorskiego.

Badaniem objęto ponad 1 mln 250 tys. osób, spośród których wytypowano około 400 tys. z rodzinnym ryzykiem zachorowania na raka. Później u osób z tej grupy wykonano testy DNA, badania kliniczne i konsultacje genetyczne. W ten sposób zidentyfikowano ponad 2,5 tys. rodzin, w których występują predyspozycje do zachorowania na raka.

Wszystkie te osoby są obecnie pod specjalistyczną kontrolą lekarską. Pacjenci są regularnie badani pod kątem ewentualnego pojawienia się nowotworu, wykonywane są np. zabiegi usuwania polipów, które sprzyjają rozwojowi raka jelita grubego, sporadycznie pacjenci decydują się też na poważniejsze profilaktyczne operacje, jak np. profilaktyczne mastektomie lub usunięcie przydatków.

* Nauka w Polsce - Ewa Prueffer *