Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
20.06.2004 aktualizacja 20.06.2004

Aluminiowe tarcze hamulcowe zbrojone węglikiem krzemu

Nowoczesne tarcze hamulcowe ze stopu aluminium zbrojonego cząsteczkami węglika krzemu wynaleźli naukowcy z Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie i Instytutu Odlewnictwa w Krakowie.

Prof. dr hab. inż. Jerzy Sobczak z krakowskiej placówki i dr inż. Andrzej Wojciechowski z placówki warszawskiej wspólnie opracowali projekt nowoczesnych tarcz hamulcowych z materiałów kompozytowych.

Pierwszy raz zastosowano podobne rozwiązanie w Anglii w 1997 roku w samochodach o ograniczonej liczbie egzemplarzy.

Nowe tarcze są lżejsze niż tradycyjne, żeliwne, używane obecnie w samochodach.

Dzięki wynalazkowi można zmniejszyć zużycie paliwa, a także ograniczyć drgania, którym podlega samochód w czasie jazdy i tym samym obniżyć poziom hałasu w pojeździe.

Tarcze polepszają także komfort jazdy. Są bardzo trwałe i skuteczne. Współczynnik tarcia jest dzięki nim stabilny - samochód zachowuje się tak samo niezależnie od częstości hamowania i terenu, po którym się porusza.

Tarcze kompozytowe nie nagrzewają się tak silnie, jak żeliwne. Nie są więc narażone na szok temperaturowy, który może wystąpić po silnym rozgrzaniu, a następnie gwałtownym ochłodzeniu tradycyjnych tarcz.

Szok może prowadzić do mikropęknięć, pęknięć lub nawet całkowitego zniszczenia żeliwnej tarczy hamulcowej.

\"Stopy aluminium mogą być zbrojone nie tylko węglikiem krzemu. Obecnie najnowszym pomysłem, dobrym z ekologicznego i ekonomicznego punktu widzenia, jest zbrojenie stopów aluminium pyłami lotnymi z elektrociepłowni, które są odpadem, a zarazem posiadają ciekawe właściwości\" - mówi dr inż. Andrzej Wojciechowski.

Projekt jest realizowany w Instytucie Wdrożeń i Technologii Odlewni Polskich w Starachowicach.

Do tej pory testowano różne technologie odlewnicze, żeby wybrać optymalną dla tarcz hamulcowych. Pierwsza partia gotowych tarcz ma zostać wypuszczona do końca czerwca.

\"Wiadomo, że nie wejdziemy z tym do żadnego samochodu produkowanego w Polsce - ze względu na politykę handlową koncernów samochodowych. Dlatego postanowiliśmy odlewać tarcze hamulcowe do gokartów\" - mówi Wojciechowski.

Sport ten rozwija się w Polsce. \"W gokarcie ważna jest waga wszystkich elementów, praktycznie każdy gram się liczy. Zarazem zużycie takiej tarczy jest kilkakrotnie mniejsze niż tarczy żeliwnej\" - wyjaśnia.

* Nauka w Polsce - Urszula Jabłońska *

Data publikacji: 20 czerwca 2004

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024