28.03.2024
21.07.2004 aktualizacja 21.07.2004

W wyniku klonowania nie powstanie nowy Husajn

Obawy, że wskutek klonowania reprodukcyjnego stworzony zostanie nowy Saddam Husajn są nieuzasadnione - mówi genetyk prof. Maciej Kurpisz z Instytutu Genetyki Człowieka PAN http://www.igcz.poznan.pl/ w Poznaniu.

Klon umieszczony w całkowicie innym środowisku niż jego \"pierwowzór\" miałby bowiem całkowicie inną osobowość.

CZŁOWIEK KSZTAŁTOWANY PRZEZ OKOLICZNOŚCI

\"Mózg jest narządem bardzo plastycznym, adaptuje się do określonych okoliczności. Osobowość człowieka rozwija się na podstawie konkretnych doświadczeń życiowych\" - tłumaczy Kurpisz.

Profesor zwraca uwagę, że na przykład dzieci, które dorastały wśród zwierząt mają niższy iloraz inteligencji niż te, które dorastały w normalnych warunkach.

Człowiek nie rodzi się z zaprogramowanym genetycznie systemem myślenia, a jego osobowość zmienia się całkowicie w zależności od \"kontekstu\".

\"Dlatego klon niebezpiecznego człowieka, takiego jak Husajn, umieszczony w całkiem innym środowisku niż to, w którym kształtowała się osobowość pierwowzoru, będzie całkiem innym człowiekiem\" - podkreśla.

PRZYKŁADY - W NATURZE

W ocenie Kurpisza, klonowanie ludzi nie stanowi tak poważnego \"problemu biologicznego\", jak się może wydawać.

\"Natura nie ucieka przed tego typu przykładami. Mamy już wiedzę na temat bliźniąt jednojajowych. To przecież pary ludzi o identycznych genomach\" - przypomina.

Kurpisz zaznacza jednak, że najprawdopodobniej do klonowania ludzi nie dojdzie w ogóle.

\"Postęp medycyny eliminuje tego typu konieczność\" - ocenia.

Reprodukcja możliwa będzie dzięki innym zabiegom medycznym.

Niewykluczone, że - przykładowo dzięki zastosowaniu komórek macierzystych (z których powstawać mogą wszystkie inne komórki organizmu) - naukowcy wkrótce ustalą, jak umożliwić posiadanie dzieci tym osobom, które nie mają prawidłowo rozwiniętych komórek rozrodczych.

* Nauka w Polsce - Joanna Poros *