Nauka dla Społeczeństwa

18.04.2024
PL EN
07.09.2004 aktualizacja 07.09.2004

Ludzie cierpiący na depresję mają problemy z wyciąganiem wniosków

Ludzie cierpiący na stany depresyjne dobrze zapamiętują informacje i odróżniają bardziej istotne od mniej ważnych. Mają jednak problemy z wyciąganiem wniosków z tego, co zapamiętali - wynika z badań prowadzonych w ramach międzynarodowego projektu naukowego, kierowanego przez polskiego psychologa prof. Grzegorza Sędka.

STRATEGIE PRZETWARZANIA INFORMACJI

Dobiega końca realizacja międzynarodowego badawczego projektu eksperymentalnego polegającego na analizie porównawczej strategii przetwarzania informacji w stanach psychologicznych \"potencjalnie pogarszających funkcje poznawcze\" - w depresji, starości, przy stereotypizacji.

Projekt ten, realizowany od trzech lat, finansowany jest przez Komitet Badań Naukowych http://www.kbn.gov.pl

W czerwcu tego roku w prestiżowym amerykańskim piśmie naukowym poświęconym psychologii eksperymentalnej - Journal of Experimental Psychology: General http://www.apa.org/journals/xge.html ukazał się artykuł prezentujący wyniki czterech dużych badań eksperymentalnych.

Obok prof. Sędka drugim autorem tekstu - poświęconego wpływowi subklinicznej depresji i starszego wieku na generatywne rozumowanie oraz związane z tym ograniczenia poznawcze - jest prof. Ulrich von Hecker z brytyjskiego Cardiff University http://www.cardiff.ac.uk/

Artykuł powstał na podstawie różnego typu badań psychologicznych realizowanych na grupach ludzi po 65. roku życia oraz na studentach z długotrwałymi stanami przygnębienia.

PROBLEM Z WNIOSKAMI

Jak ustalono, można na przykład dobrze zapamiętywać informacje, a jednocześnie mieć problem z ich przetwarzaniem i wyciąganiem wniosków.

\"Jest to typowe dla osób odczuwających długotrwałe przygnębienie\" – wyjaśnia prof. Sędek kierujący Instytutem Psychologii Społecznej oraz Katedrą Metodologii Badań Psychologicznych w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej http://www.swps.edu.pl/ w Warszawie.

Starsze osoby z kolei nie miały kłopotów z integracją informacji, natomiast ich problemem było zapominanie istotnych wstępnych informacji w trakcie rozwiązywania zadań na rozumowanie.

POZNAWCZE OGRANICZENIA U OSÓB STARSZYCH

Inną ważną międzynarodową publikacją w ramach tego projektu jest, jak zaznacza prof. Sędek, zbiorowy tom \"Ograniczenia poznawcze w starszym wieku i w psychopatologii\", złożony do druku w renomowanym brytyjskim wydawnictwie Cambridge University Press http://uk.cambridge.org/

Tom składa się z czternastu rozdziałów, napisanych przez wybitnych badaczy z USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Kanady i Polski.

Jest ściśle związany z problematyką projektu badawczego i dotyczy problemów poznawczych w starszym wieku oraz w różnych zaburzeniach o charakterze emocjonalnym i psychiatrycznym (lęk, depresja, schizofrenia, choroba Alzheimera).

\"Poruszane są tam też zagadnienia odnoszące się do zjawisk społecznych, takich jak stres, alkoholizm, lub stereotypy i uprzedzenia społeczne\" - dodaje Sędek.

UWAGA NA STEREOTYPY

Polak, wraz z członkami swojego zespołu naukowego oraz współpracownikami z Wielkiej Brytanii i USA, napisał rozdział wstępny do tego tomu i dwa rozdziały tematyczne, prezentujące główne wyniki badań.

\"W jednym z nich opisane są m.in. ciekawe wyniki dotyczące poznawczych konsekwencji ulegania stereotypom. Ludzie kierujący się negatywnymi stereotypami traktują uzyskane informacje bardzo wybiórczo i subiektywnie - tłumaczy Sędek. - Koncentrują się na postrzeganej stereotypowo osobie, rzeczy, lub zjawisku, mniej uwagi poświęcając wszelkim innym wiadomościom\".

Pełen raport, opisujący główne wyniki badań zespołu, zaprezentowany zostanie najprawdopodobniej w grudniu tego roku.

PAP - Nauka w Polsce, Joanna Poros

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024