20.04.2024
25.09.2004 aktualizacja 25.09.2004

Zapachowe warsztaty podczas Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki

Gdyby nie osiągnięcia chemii, nie byłoby smaku i zapachu budyniu waniliowego lub chipsów bekonowych. Naturalnych olejków roślinnych nie wystarczyłyby do masowej produkcji żywności - takie są wnioski z wystawy i warsztatów \"W krainie zapachów\", które w sobotę zakończyły się w Instytucie Chemii Uniwersytetu w Białymstoku. Zapachowe warsztaty to jedna z imprez II Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki.

CHEMIA NAŚLADUJE NATURĘ

\"Z 50 kilogramów bananów można uzyskać zaledwie 1 gram naturalnego olejku zapachowego. Jakie to musiałoby być drogie, gdybyśmy żywności, np. budyniom, próbowali nadać smak z olejku naturalnego! Stąd się wzięła chemia zapachów i gałąź przemysłu chemicznego naśladującego naturę\" - mówi Agnieszka Purzyńska-Pugacewicz z Zakładu Chemii Środowiska Uniwersytetu w Białymstoku, jedna z autorek wystawy i warsztatów.

Chemicy przyznają, że chemia nie jest w stanie prześcignąć natury. Może ją tylko naśladować przez syntezę odpowiednich związków chemicznych.

WĄCHANIE LASU

Na \"zapachowych\" warsztatach w Instytucie Chemii można było powąchać \"zamknięte\" w probówkach naturalne olejki eteryczne (sosnę, świerk, pomarańczę, cynamon czy miętę) i ich odpowiedniki w aromatach spożywczych.

Był też pokaz uzyskiwania olejku sosnowego z podgrzewanych w chemicznej kolbie sosnowych igieł. By uzyskać niewielką ilość takiego olejku, igły muszą się zagotować, następnie trzeba je podgrzewać przez kilka godzin, nim olejek się ulotni - opowiada Agnieszka Purzyńska-Pugacewicz.

Chemicy podkreślają, że nauka nie poznała dotąd dokładnie mechanizmów rozpoznawania zapachów przez człowieka.

* * *

II Podlaski Festiwal potrwa do niedzieli. W jego ramach przygotowano 170 różnych imprez na dziewięciu uczelniach - państwowych i niepaństwowych. Odbywają się one w kilku miastach województwa.

Biologia, chemia, fizyka, astronomia, matematyka, a nawet muzyka i liturgia - to prezentowane w czasie festiwalu dziedziny. Na większość warsztatów i ćwiczeń, zwłaszcza w laboratoriach, jest komplet chętnych. Udział we wszystkich imprezach jest bezpłatny.

PAP - Nauka w Polsce, Izabela Próchnicka