18.04.2024
25.09.2004 aktualizacja 25.09.2004

Lepiej zrozumieć budowę wszechświata

50. rocznica powstania CERN

Największe na świecie laboratorium fizyki cząstek elementarnych - Europejska Organizacja Badań Jądrowych (CERN) w Genewie - ma już pół wieku. Polska, od dawna związana z CERN, jest członkiem tej organizacji od 1991 r. \"W wielu pracach CERN uczestniczą polscy eksperci\" - mówi fizyk, prof. Jan Królikowski z Uniwersytetu Warszawskiego podczas sesji z okazji tej rocznicy, która odbyła się w piątek w Pałacu Staszica w Warszawie.

KOMPLEKS AKCELERATORÓW

Badania prowadzone w genewskim laboratorium pozwalają lepiej zrozumieć budowę wszechświata. Rozwijają nie tylko fizykę cząstek, ale i takie dziedziny nauk jak nadprzewodnictwo, materiałoznawstwo, informatykę lub mechanikę.

CERN tworzy kompleks akceleratorów, czyli urządzeń do przyspieszania cząstek fizycznych, (np. protonów), unikatowy w skali świata. Prowadzi się tam wyrafinowane eksperymenty fizyczne.

Obecnie trwają prace nad budową akceleratora LHC (Large Hardon Collider, Wielki Zderzacz Hadronowy).

\"Uczestniczymy aktywnie w całym programie naukowym CERN, a zwłaszcza w programie LHC. Cztery polskie zespoły biorą udział w czterech eksperymentach w ramach tego programu\" - dodał Królikowski.

80 POLAKÓW W CERN

Obecnie polskich użytkowników CERN jest około 150. Kontakty z laboratorium mają polskie uczelnie i instytuty z Warszawy, Wrocławia, Białegostoku, Katowic, Kielc, Łodzi i Krakowa). W laboratorium tym pracuje na stałe około 80 Polaków (m.in. stypendyści).

Siedziba organizacji mieści się tuż obok Jeziora Genewskiego. Tam też znajduje się kompleks akceleratorów. Największy z nich to 27-kilometrowy akcelerator LEP (Large Electron-Positron Collider).

Początkowo CERN tworzyło 12 krajów, obecnie ma ono 20 krajów członkowskich (wszystkie z Europy).

PAP - Nauka w Polsce, Anna Zdolińska