19.04.2024
08.10.2005 aktualizacja 08.10.2005

Lot Discovery jest ważny dla rozbudowy stacji orbitalnej

Zdaniem naukowców z Centrum Badań Kosmicznych PAN w Warszawie, udany start promu kosmicznego Discovery oznacza przede wszystkim powrót do rozbudowy międzynarodowej stacji orbitalnej. "Pomyślny start +Discovery+ i wznowienie lotów załogowych oznacza wyjście z impasu, a także wznowienie i przyspieszenie prac przy budowie stacji orbitalnej Alfa" - mówi dyrektor CBK PAN, prof. Zbigniew Kłos.

Zgadza się z tym inny naukowiec z CBK PAN, dr Krzysztof Ziołkowski. "Budowa stacji orbitalnej wokół Ziemi jest przecież jednym z głównych celów i najważniejszych przedsięwzięć w eksploracji kosmosu" - wskazuje.

BEZ WAHADŁOWCÓW ANI RUSZ

Najważniejszą rolę w tym przedsięwzięciu odgrywają Amerykanie i NASA.  "Na stacji wprawdzie przebywają ludzie, dowożeni tam rosyjskimi statkami Sojuz, lecz bez amerykańskich wahadłowców rozbudowa stacji jest niemożliwa. Tylko one są w stanie wynosić na orbitę okołoziemską ogromne, wielotonowe ładunki, jakimi są kolejne segmenty stacji" - podkreśla Ziołkowski.

Wahadłowiec Discovery wystartował we wtorek 26 lipca, z przylądka Canaveral o godzinie 10.39 czasu lokalnego (16.39 czasu polskiego). Lot Discovery jest 114. lotem wahadłowca. Do końca roku 2010 przewiduje się kolejnych kilkanaście - wszystkie służące misji rozbudowy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Na wyniesienie na orbitę czekają już kolejne moduły: europejski, japoński i amerykański. "Polacy mają szansę uczestniczyć w przyszłych eksperymentach na module europejskim" - dodaje Kłos.

PROMY - NA EMERYTURĘ

"W 2010 r. wysłużone promy funkcjonujące od początku lat 80. mają przejść na emeryturę. Wiele już zdziałały i kończą się możliwości ich dalszej eksploatacji" - mówi Ziołkowski.

Amerykanie planują jednak zbudowanie nowej floty. Bez urządzeń mogących wynosić na orbitę ciężkie ładunki eksploracja kosmosu byłaby znacznie utrudniona - podkreśla astronom.

Budowę stacji orbitalnej rozpoczęły w 1997 r. Stany Zjednoczone, Rosja, Kanada, Japonia i kraje UE. Zakończenie prac planowano na koniec 2006 r. Jednak po katastrofie Columbii rozbudowa stacji została wstrzymana. MAR/ DWO/