29.03.2024
28.10.2005 aktualizacja 28.10.2005

Studencki satelita rusza w kosmos

satelita setti.jpg satelita setti.jpg

<p>Z rosyjskiego kosmodromu Plesieck wystartuje 27 października rakieta, która wyniesie na orbitę studenckiego satelitę SSETI Express. Misję przygotowały zespoły studentów z 14 krajów europejskich, w tym dwa polskie - z Warszawy i Wrocławia.</p>

Stowarzyszenie SSETI (Student Space Exploration and Technology Initiative) powstało w 2000 roku pod patronatem Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Dzięki niemu studenci i uczelnie z całej Europy mają szansę wspólnie uczestniczyć w prawdziwych misjach kosmicznych.

Pierwszym zrealizowanym projektem jest SSETI Express. To mały satelita, zbudowany przez 23 zespoły studenckie z 14 krajów europejskich. Każdy zespół samodzielnie pracował nad przydzielonym mu zadaniem, kontaktując się z innymi głównie przez internet. Ostatni etap - złożenie wszystkich podsystemów - odbył się w Holandii, już pod nadzorem specjalistów z ESA.

W projekcie biorą udział dwa polskie zespoły: z Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Warszawskiej. Studenci z Wrocławia, pod kierunkiem dr Piotra Kabacika, zbudowali anteny i nadajnik, które zapewnią SSETI Express kontakt z Ziemią.

Zespół ze Studenckiego Koła Astronautycznego Politechniki Warszawskiej nie uczestniczył w etapie konstrukcyjnym. Opracował za to plan misji oraz zajmie się obserwowaniem satelity na orbicie.

SSETI Express to mały satelita, przypominający rozmiarami pralkę (60/60/90 cm). Waży ponad 80 kilogramów. Na jego pokładzie znajdą się m.in. trzy  miniaturowe satelity (które pozostaną na orbicie), system kontroli wysokości, kamera i przekaźniki radiowe.

W ramach SSETI przygotowywane są już kolejne misje - w roku 2008 na orbitę okołoziemską ma polecieć większy satelita SSETI ESEO (European Student Earth Orbiter).

PAP - Nauka w Polsce, Anna Dworzyńska