Nauka dla Społeczeństwa

25.04.2024
PL EN
18.11.2005 aktualizacja 18.11.2005

Prawie połowa Polaków ma komputer osobisty

<p>Prawie połowa Polaków posiada komputer osobisty, najczęściej wyposażony w moduł dźwiękowy i kolumny. Jednak sprzęt do multimediów, taki jak kamery internetowe czy odtwarzacze MP3, jest w polskich domach słabo rozpowszechniony - wynika z badania TNS OBOP.</p>

Według badań TNS OBOP, prawie połowa (46,4 proc.) Polaków ma w domu komputer. Modernizację lub zakup komputera w ciągu najbliższego półrocza planuje 10 proc. Jest to duży wzrost w porównaniu do ubiegłego roku, kiedy to posiadanie komputera osobistego domu deklarowało 37,3 proc. badanych.

Zaskakujące są dane na temat użytkowania komputerów – 60,3 proc. ankietowanych przyznało, że używa ich do słuchania muzyki. Innymi często wykorzystywanymi możliwościami komputerów były gry (52 proc.), przeglądanie stron WWW (48,4 proc.) i odtwarzanie filmów (46,3 proc.).

Najrzadziej korzystano z komputera do obsługi aplikacji biurowych i telefonii internetowej VIP.

Według analityków OBOP oznacza to, iż coraz silniejsza jest tendencja odchodzenia od używania aplikacji biznesowych w domu na rzecz wykorzystywania komputera w charakterze domowego centrum rozrywki. Potwierdza to inne badanie, w którym 80 proc. użytkowników zadeklarowało, że ich komputery są wyposażone w obsługę dźwięku bądź kartę dźwiękową i głośniki komputerowe. W większości przypadków (72 proc.) są to systemy dwugłośnikowe. Posiadanie systemu dwóch głośników z dodatkowym subwooferem (głośnikiem niskotonowym) deklaruje 17,5 proc. badanych, a zaawansowane systemy pięciu i więcej głośników - 9,4 proc. ankietowanych.

Sprzęt multimedialny jest jednak jeszcze mało popularny – 92,4 proc. ankietowanych nie posiada kamer internetowych. Jednak tendencje do rozwoju multimedialności na rynku europejskim powinny spowodować zmiany także na rynku polskim.

„Popularność komunikatorów internetowych, które coraz częściej dają także możliwość prowadzenia rozmów wideo, powinna z czasem przynieść wzrost sprzedaży kamer internetowych" - napisał w omówieniu raportu Marcin Kindler, dyrektor środkowoeuropejskiego oddziału firmy Creative Labs, jednego największych producentów komputerowych urządzeń multimedialnych.

Jego zdaniem "Polacy coraz częściej będą chcieli nie tylko usłyszeć swoich bliskich, ale również ich zobaczyć, tak jak to się już obecnie dzieje w wielu krajach Europy Zachodniej i Stanach Zjednoczonych”.

Według TNS OBOP, w Polsce nie są też popularne odtwarzacze MP3. 85,7 proc. ankietowanych posiadaczy komputera przyznało, iż nie korzysta z żadnego osobistego odtwarzacza MP3.

Pozostałe 16 proc. najczęściej korzysta z odtwarzaczy CD z możliwością odtwarzania płyt MP3 (taki sprzęt ma 47,4 proc. badanych, którzy posiadają odtwarzacz MP3).

W dalszej kolejności uplasowały się odtwarzacze z pamięcią flash (kartowy nośnik pamięci) - (8,8 proc.) i dyskiem twardym (5,6 proc.).

Badania przeprowadzono w lipcu 2005 r. na próbie reprezentatywnej 1005 osób – mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat, w oparciu o wywiady.

PAP - Nauka w Polsce, Marek Mejssner

we

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024