29.03.2024
08.12.2005 aktualizacja 08.12.2005

50 lat Planetarium Śląskiego

planetarium_3.jpg planetarium_3.jpg

<a href="http://www.planetarium.chorzow.net.pl">Planetarium Śląskie</a> im. Mikołaja Kopernika w Chorzowie, najstarsze i największe spośród 15 tego typu obiektów w Polsce, które rozpoczęło swą działalność w grudniu 1955 roku, odwiedza ok. 200 tysięcy osób rocznie. Aparatura projekcyjna umieszczona jest pod 23-metrową kopułą, stanowiącą ekran sztucznego nieba. Widownia mieści jednocześnie prawie 400 osób.

Obserwatorium astronomiczne Planetarium Śląskiego  ma największą w Polsce lunetę o 30-centymetrowym obiektywie oraz mniejsze teleskopy.

Chorzowskie planetarium pełni funkcję astronomicznej  pracowni dydaktycznej. Oddzielne zajęcia są tu przygotowywane dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów, szkół średnich, oddzielne dla studentów fizyki, geografii i astronomii. Prelekcje i pokazy odbywają się także w dwóch stacjach - sejsmologicznej oraz klimatologicznej, stanowiących część śląskiej placówki.

Oprócz tego, regularnie odbywają się tam "komercyjne" seanse i pokazy nieba.

Z okazji jubileuszu, od 12 grudnia będzie można oglądać specjalną rocznicową wystawę "Pół wieku Planetarium Śląskiego". Jak informuje dyrektor placówki, Jacek Szczepanik, wśród eksponatów znajdą się oryginalne urządzenia wykorzystywane w planetarium na przestrzeni 50 lat.

PAP - Nauka w Polsce, Anna Dworzyńska